RSS - xml

Kontrollerades senast: 2019-03-19 15:47:31

Södergårdens Familjedaghem/Pedagogisk omsorg

Södergårdens Familjedaghem/Pedagogisk omsorg. DEN LILLA BARNGRUPPEN MED DE STORA MÖJLIGHETERNA

Våra dagar!

2019-01-14 13:37
Från noreply@blogger.com (M)
Med byggmaterialet plus-plus kan fantasin flöda 👍 Barnen bygger bilbanor, hus m.m #barafantasinsättergränser #plusplusblocks#skapandeiförskolanBarnen leker och skapar!Vi är ute så mycket vädret tillåter!Rörelselekar & Uppdrag !
Leka och lära matematik ute 👬👭👫Tärnings & träningsuppdrag! Barnen kastar tärningen och får ett uppdrag ⭐️#rörelseglädje#knattematte #räknaiförskolan#uppdragskort #lekaläraute#södergårdensfamiljedaghem#pedagogiskomsorg #dagbarn #dagmamma#motorik #kännaigensiffror #uppdrag#rörelselekarförbarn
”Klara sig själv” Barnen tränar sig på att knyta skosnören, dra upp dragkedjan, knäppa knappar m.m Samtidigt tränas finmotorik och känslan att jag KAN SJÄLV är oslagbar!!😁 När man kan knyta skosnören får man ett skosnöre diplom 🏅#klarasigsjälv#finmotorik #redoför6års2019#blivande6åring #skosnörediplom#knytaskornasjälv #dagbarnvårdare#dagbarn #södergårdensfamiljedaghem
Barnen tränar sig på att knyta rosetter
Vi släpper ut hönsen och ger dem mat, ibland hittar vi ägg :)
Djurkul på Dansered Södergård. Vi släpper ut hönsen ger dem mat och letar efter ägg. Nu vill hönsen ”ut och leka” #djurkul #livetpålandet#dagbarn #djurochskurförskolan #vårahöns#södergårdensfamiljedaghem#danseredsödergård
Kaninerna vill också ha mat! :)

Vi leker gärna i naturenDet är KUL att klättra!Vad finns det i stubben?!Full fart framåt! Att springa är roligt!

Promenad och naturkunskap. Vad händer i naturen? Finns det fåglar i holkarna? Har myrorna vaknat? #naturkunskapiförskolan

Hoppas ni är lika laddade som oss inför den nya terminen!

2019-01-14 12:50
Från noreply@blogger.com (M)
Välkommen till en ny termin tillsammans med oss  Södergårdens Familjedaghem
Planering vårterminen 2019. 

Måndagar: Skapande verksamhet. 

Tisdagar: Åker vi till Barnrytmiken där blir det rörelser, dans, sång & spela på instrument. 

På våra ”Tema-Torsdagar” kommer vi att arbeta med Kroppen/Rörelser
Vi bygger hinderbanor. Spelar fotboll och arbetar med ”Grön Flagg” ”Gångpolaren” & ”Hoppahatten”. 

Fredagar: Naturkunskap & Djurkul! 
Vi pysslar om och lär oss mer om gårdens alla djur & ”Knattematte”




(no title)

2018-10-02 08:38
Från noreply@blogger.com (M)

Idag har vi har uppmärksamat internationella barndagen 🏳️‍🌈👬👭👫🏳️‍🌈Genom att prata med barnen om att alla barn i Sverige, och i alla andra länder, ska ha rätt att bli mätta i magen varje dag, få sova i en säng, få leka med kompisar och gå i förskola och skola istället för att arbeta på någon fabrik eller soptipp. Att man har rätt att vara precis som man vill! Allas lika värde!! Vi målade, sjöng och lyssnade på sånger om vänskap och glädje🎼#internationellabarndagen #barnensrätt #barnkonventionensverige #värdegrundsarbete #likabehandlingsplan #barnkonventionen #hejaallabarn

Vi spanade efter tåg i järnvägsparken i Olofstorp, sedan gick vi vidare till ...

2018-09-26 09:55
Från noreply@blogger.com (M)
Läroplanen säger:
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö”.(Lpfö 98 rev. 2010)


Med våra magiska kikare gav vi oss ut på äventyr! Vi spanade efter tåg i järnvägsparken i Olofstorp   🚂
Förr i tiden kunde man åka tåg till Olofstorp.
Idag åkte vi och tittade på den över hundra år gamla stationen som nu är museum. 
Nu finns det en järnvägspark runt stationen med bänkar, bär & fruktträd.

Vi gick längst med "gamla järnvägen" som sedan många år tillbaka är cykel-gångväg.
Barnen fantiserade & lekte om hur tåget hade åkt fram och hur man gick in i stationen och köpte sin biljett. 
Olofstorp station invigdes den 16 juli 1900 av kung Oskar den II. 
Dock hade trafiken varit igång sedan den 1 januari då även poststationen öppnade i Olofstorp. Folket i bygden ville att stationen skulle kallas Bergum. Postverket tyckte att namnet Olofstorp var bättre och så fick det bli. (Från boken Bergum -en västgötasocken i en omstridd gränsbygd-) 

Läroplanen säger:
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö”.(Lpfö 98 rev. 2010)
 Vi gick vidare till den "nya" lekplatsen vid Saras väg i Olofstorp
(Saras väg, lekplats 443 i Göteborgs kommun)








På upptäcksfärd till Snipeberget i Olofstorp (vi utforskar närområdet)

2018-09-26 07:44
Från noreply@blogger.com (M)
Läroplanen säger:
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö”.(Lpfö 98 rev. 2010)

Vi tog med oss våra "magiska kikare" och gick till utsiktsplatsen vid Snipeberget.
Här kan man se ut över slätten och har man med sig "magiska kikare kan man se tigrar elefanter och dinosaurier ;)
Vi var vid kojan och lekte och några av barnen berättade om midsommarfirandet som är här varje år.
Vi hoppade över gärdsgårdar och gick förbi kyrkan där vi såg gravar och pratade om hur fint det var på olika gravar med blommor och saker, och hur det känns när man saknar någon och hur man kan trösta varandra.Film finns HÄR!
Barn pratar ofta om döden, som för att skapa sig en förståelse om den. Som när vi gick förbi kyrkogården upplevde barnen många olika känslor: förvånad, arg, fnissig, ledsen och andra tyckte det var spännande. 
Att ta sig an livsfrågor som döden är ett av vårat uppdrag enligt läroplanen.Barn möter liv och död varje dag. Vi ser döda djur i skogen, fåglar, daggmaskar, getingar, flugor, spindlar som barnen tränar på... de tränar på att handskas med döden... Barnens gammelmormor är sjuk och dör, någon grannes hund dör.  Någon får ett syskon och livet börjar om och om igen!
Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2016Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas.”






Tänk vad fantastisk att ha närheten till Vättlefjälls fina natur! (vi utforsk...

2018-09-25 16:08
Från noreply@blogger.com (M)
Läroplanen säger:
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö”.(Lpfö 98 rev. 2010)

Idag var vi i Vättlefjäll!
Vi tittade på kartor, smakade på lingon, 
balanserade, hoppade, klättrade, sprang m.m.
Pratade om höstens alla färger & dofter.
Lyssnade på vågorna i sjön & åt våran matsäck!
Hälsade på myror, hästar, katt, får & hundar.

Dagens tips!Packa matsäck och njut av den vid Vättlefjäll & Björsjön. 
En spännande upplevelse för små & stora!
Det är verkligen värt ett besök om man gillar att promenera i skogen!

Normer och värden
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar. En förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i människor situation samt vilja hjälpa andra. Utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen samt förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och respekt för allt levande och omsorg för sinnärmiljö.” Mål ur Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010

Att gå balansgång är KUL!
Naturvetenskap och teknik
Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010
Vi smakade på lingon!


Barnen är verkligen vår framtid! Och tro mig den ser ljus ut! (vi utforskar n...

2018-09-24 20:30
Från noreply@blogger.com (M)
Läroplanen säger:
Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö”.(Lpfö 98 rev. 2010)


Häng med på en promenad runt Tyrsjön 
i det vackra Knipared/Olofstorp 

Jag måste ha världens bästa jobb!

Tänk er att få tillbringa dagarna med alla dessa små godingar!
Se dem utmana, våga, satsa om och om igen och LYCKATS gör mig varm ända in i själen.

Barnen är verkligen vår framtid! Och tro mig den ser ljus ut!

Vilken strålande höstdag ! 
Löven ändrar färg, kastanjerna faller från träden och nyponen är mogna! 
Så passa på att bege er ut och njut 🍁
Vilka djur bor här?
Kolla vilken stor sten! Vi kunde klättra upp helt själva!!!Klara ..färdiga.. SPRING!Vem har smakat på den här svampen undrade barnen :)

Det gamla trädet blev en raket!

Jag hjälper dig kompis!

En krokodil !!Skall vi gå höger eller vänster?!Vi lyssnar på fågelsång och äter frukt!När man lägger armen om "bästisen"

Om man stoppar ett frö i jorden 🌱

2018-09-07 18:20
Från noreply@blogger.com (M)
Om man stoppar ett frö i jorden 🌱
Att så, vattna och se något växa är roligt och lärorikt. 

I våras planterade vi paprika, gurka, lök, tomater m.m. och barnen har varit med och skördat av det som vuxit och packat sin egen påse med ägg ( från våra höns) rabarber, lök, tomater, m.m. för att bjuda sin familj. 
Idag skördade vi "det sista" och samlade in frön så vi kan så nya växter nästa år. 
Detta är ett led i vårt arbete med en hållbar framtid!



Barnen har fått en egen fröpåse med egna frön med sig hem
och till våren hoppas jag att det växer mååååånga meloner och paprika hemma hos alla barnen 🙂                                


Syfte: Vi vill lära och inspirera till att själva vilja odla och skapa en medvetenhet i att välja och äta bra, närodlat och ekologiskt och få kunskap i varifrån och hur delar av vår mat hamnar på våra tallrikar.  

Mål Lpfö 98 Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor och natur påverkar varandra,
*utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
*utvecklar respekt för allt levande och omsorg i sin närmiljö.hållbart #kretslopp  
#återanvändning #naturkunskapiförskolan #grönflagg #dagbarn #södergårdensfamiljedaghem #pedagogiskomsorg #dagmamma #skaparglädje  #samlafrön @ Dansered Södergård
Hoppas ni får en trevlig helg! Med vänlig hälsning. Marie

Nu är hösten här ..

2018-08-31 13:15
Från noreply@blogger.com (M)
..och då blir det många skogspromenader för att upptäcka höstens alla vackra färger och hösttecken.
Södergårdens familjedaghem är Grön Flagg-certifierat och vi arbetar nu med temat ”Närmiljö”. Arbetet har inriktats mot att ge barnen möjlighet att på olika sätt möta, uppleva och utforska den pedagogiska närmiljön utomhus.

Vi har varit i skogen för att hämta hem material som vi kan arbeta med.

Kottar, pinnar, kvistar, blad och barr blev det vi tog med oss tillbaka. Vi klättrade & balanserade.

Vi smakade på björnbär
 Vi reflekterar tillsammans och diskuterar vidare vad som kommer att hända i naturen längre fram i höst.



Hoppas ni får en trevlig helg! Med vänlig hälsning. Marie

Vi använder oss mycket av naturen för att ge en utvecklande och stimulerande ...

2018-08-29 10:49
Från noreply@blogger.com (M)
 Barn ska få hjälp i sin utveckling av sådant som finns i naturen. De lär sig med sina sinnen genom att smaka, lukta, känna, titta, lyssna och jämföra det som finns runt omkring på ängen, skogen och vid sjön. Grovmotoriken övas genom att balansera, krypa, hoppa och klättra. Vi arbetar för att barnen ska lära sig att ha empati gentemot människor, djur och natur. Ambitionen är att barnen ska förstå att både djur och natur behöver omsorg för att må bra. Barnen får följa naturens gång på nära håll, både i glädje och sorg.


En dag i veckan har vi "Bamsegympa" i idrottshallen tillsammans med övriga dagbarnvårdare & dagbarn i Bergum-Gunnilse. 
 
Sjunga & Spela på tisdagar
Genom friluftsliv och lek, året runt i och med hjälp av vår natur, har vår verksamhet sin utgångspunkt i natur och miljöfostran där jag och barnen utforskar och upplever tillsammans

Det man kan göra inne, kan man även göra ute. 

En stor del av verksamheten sker utomhus då gården och naturen runt omkring används som lekplats och kunskapskälla. Där lär sig barnen att ta ansvar och vara rädda om andra människor, djur, natur och att uppleva naturen med dess växlingar.




Närheten till naturen gör att vi en stor del av dagen vistas utomhus.




Vi vill att barnen ska ha en skön "magkänsla" då de går hem efter en dag hos oss! 


Vi vill skapa en grund för ett livslångt intresse för natur.

Barn som lär sig att umgås med djur lär sig automatiskt empati och att visa respekt för andra levande varelser.



Dagbarnen ser djuren som något naturligt i deras vardag. De respekterar och förstår att man måste hjälpa till att mata och sköta om djuren som bor hos oss.

Med stigande ålder får de barnen som visar intresse ta mer och mer ansvar för skötsel av djuren. Många av barnen sitter dagligen med någon eller några av djuren, andra någon gång då och då. Det finns inget tvång för någon!

Vi gick på äventyr!

2018-08-27 13:53
Från noreply@blogger.com (M)

Förskolan skall hjälpa barnen att utveckla sin motorik, kooridinationsförmåga och kroppsuppfattning. För oss är även det en självklarhet då vi klättrar över stock och sten i skogen nästan varje dag. Även vår gård ger barnen utmaningar då de kan klättra och balansera på många ställen.
Naturen är den mest naturliga plats för barn att leka och lära i anser vi. Därför går vi ut från vår gård nästan varje dag för att möta naturens olika ansikten. Alla våra årstider har en egen skönhet, lukt, färg, känsla och ljud tex. Vi använder den som grund till vårt pedagogiska arbete med barnen och därför täcker vi redan i detta val in en stor del av läroplanen som är det dokument som skall styra vår verksamhet.
Gissa vilket djur vi såg!?

Barnen lär sig fåglarnas namn, blommorna som kommer under olika årstider, träden som står kvar året om men ändrar skepnad när de fäller sina blad. Bär och svamp som kommer på hösten, alla rotfrukter som skall skördas lär vi oss namnen på.






#södergårdensfamiljedaghem#pedagogiskomsorg #utflykt#vilärossmeromdjur #bergumgunnilse#djurochskurförskolan #djurkul #olofstorp#dagbarn #dagbarnvårdare

JIPPIE VI VANN I ÅR IGEN!!!

2018-06-04 11:40
Från noreply@blogger.com (M)
Och till vår sommaravslutning på Dansered Södergård / Södergårdens familjedaghem har jag nu bokat in ett besök av en trollkarl !! Jag fick detta mailet från Göteborgs stad. ”Hej,
Ni har arbetat kreativt, inspirerat och med pedagogisk förankring med ert tävlingsbidrag.
Jag har därför den stora glädjen att meddela att er grupp/förskola har vunnit ett besök av trollkarlen Ason Bson Cson!
Det har varit ett svårt och tidskrävande jobb att utse vinnare bland alla bidrag som kommit in till tävlingen. Tack för ert tålamod.
Tack också för er medverkan i Vi håller rent, och för att ni arbetar pedagogiskt med nedskräpnings- och miljöfrågor!
Stort grattis till vinsten, jag hoppas att ni får en trevlig stund tillsammans med trollkarlen” #miljöpris #grönflagg #attföljaenrödtråd #miljöarbetemedbarn #barnenärvårframtid #läraförlivet #danseredsödergård #bergumgunnilse #olofstorp #biologiskmångfald #dagbarnvårdare #arbetapedagogisktmedbarn #pedagogiskomsorg #förskola #djurochskur. #djurochnatur


Slänga skräp i naturen? NEJ!

2018-04-18 20:12
Från noreply@blogger.com (M)

Vi gick vi ut med påsar och handskar och plockade det skräp vi kunde hitta i Olofstorp. Vi hittade mycket skräp. 
Det tog lång tid att plocka upp allt skräp på varje ställe som vi stannade på! 

Vi har arbetat med sagan "Rädda havet med hajen Kaj".

I sagan fick vi lära oss vad som händer i havet när vi människor skräpar ner.
Det är till exempel inte bara det skräp som vi människor slänger i vattnet som hamnar där, utan även det skräp vi slänger på marken blåser ner i havet.
Det gör att fiskarna kan fastna i skräpet och dö.

Sälar och valar som behöver komma upp till ytan och andas är särskilt utsatta om de fastnar i nät eller annat som vi människor inte brytt oss om att plocka upp.
Vi lärde oss också att plast som ligger i havet blir till mindre och mindre bitar som till slut blir så små att fiskarna tror att det är plankton de äter, när de egentligen äter plast.


Tillsammans kom vi fram till att vi människor

INTE ska slänga skräp på marken.

INTE ska slänga skräp i havet.

att vi SKA slänga allt skräp i soptunnan.

Vi pratade om vad som händer när vi människor inte tar hand om vår planet och bland annat slänger skräp på marken och i sjöar & havet. 


Året om arbetar vi med vårt interna kretslopp med våra höns!
 Barnen ger hönsen mat och tar hand om äggen som hönorna värpt. Äggen blir sen till pannkakor eller annat gott i köket. Tillsammans med barnen odlar vi grönsaker, bland annat potatis, morötter, lök, tomater, gurka och kryddor. Det odlade används i matlagningen. Matrester går till hönsen. Det inte de kan äta läggs i komposten, där det finns spännande maskar som gör jobbet att omvandla allt till jord. Jorden hamnar sedan på odlingarna i ett internt kretslopp.



Södergårdens familjedaghem arbetar med Grön Flagg om helheten. Det handlar om ett hållbart tänk och livslångt lärande. Delaktighet och lärande genom lek och skapande där allt hänger ihop. – Jag vill lära barnen om de resurser som finns på jorden och att ta vara på resurserna på bästa sätt. Lära dem vara rädda om saker och inte slösa!

Syftet med arbetet är att implementera ett hållbarhets tänk redan i förskolan och att arbeta utifrån gemensamma mål i ett gemensamt tema.
Grön Flagg är ett bra verktyg för verksamheten att använda för att arbeta systematiskt med miljöfrågor. Det utgår från förskolans läroplan och binder samman de olika målen samtidigt som det är en certifiering.


 Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.

(Läroplanen, 2016)

Södergårdens Familjedaghem
Marie Pilhede

Välkomna tillbaka till en ny termin på familjedaghemmet

2018-01-16 12:35
Från noreply@blogger.com (M)
Nu har en ny termin börjat här på Södergårdens familjedaghem!  Vi hälsar alla gamla barn VÄLKOMNA tillbaka och de nya VÄLKOMNA till oss. 
 Barnen är i full gång med att upptäcka och leka.

Det är här på bloggen som vi ibland visar vad barnen gör på verksamheten. 

Genom bilderna på
TYRA-APPEN som stöd kan ni föräldrar tillsammans med era barn diskutera det som sker och utforskas.

På TYRA-APPEN 
 Finns även veckobrev med veckoplanering & matsedel
Och varje barns egna portfolio med många bilder & filmer från dagarna hos oss!

Fantastisk roligt att ni kom! "Jul i Ladan" 2017

2017-12-15 14:57
Från noreply@blogger.com (M)
En tradition som vi har här på gården är att vi varje år bjuder in dagbarnen deras familjer & dagmammorna i Bergum-Gunnilse och alla dagbarnen i området att klä julgranen, leka, sjunga, dansa, grilla, fika och träffa tomten här på gården och vi kallar det för "Jul i Ladan".

Barnen gör fina "lussebullar" som vi ska äta på vår julfest.

2017-12-08 14:09
Från noreply@blogger.com (M)
Degen känns lite KLIBBIG!Igår bakade vi lussebullar jag och dagbarnen. Dom är så duktiga  :)Att baka med barn 2-4 år är alltid lika spännande!!-Degen känns lite KLIBBIGT!
-Jag vill måla bullarna i en annan färg!!

-Mmm...! Vad det luktar gott! 
Titta! min bulle är platt! ;)

"I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra kulturarv- värden, traditioner och historia, språk och kunskaper från en generation till nästa." (Lpfö 98, reviderad 2010)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer." (Lpfö 98, reviderad 2010)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egeenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning och tid." (Lpfö 98, reviderad 2010)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp." (Lpfö 98, reviderad 2010)
-Degen känns lite KLIBBIGT!
-Jag vill måla bullarna i en annan färg!!
-Mmm...! Vad det luktar gott! 

Vi övar julsånger

2017-12-08 12:28
Från noreply@blogger.com (M)
Tipp-Tapp-Tomtarnas julnatt
Midnatt råder, det är tyst i husen, tyst i husen,
alla sova, släckta äro ljusen, äro ljusen.
Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.
Se, då krypa tomtar upp ur vrårna, upp ur vrårna,
lyssna, speja, trippa fram på tårna, fram på tårna.
Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.


I ett hus vid skogens slut

Mössens JulaftonNär nätterna blir långa 
och kölden sätter in
tar Mamma Mus och samlar hela barnaskaran sin
Hon visar sen på fällan, 
akta er för den så får vi allesammans fira jul igen

Hejsan och hoppsan och fallerallera!
När julen kommer ska varenda unge vara gla´! 
Hejsan och hoppsan och fallerallera!
När julen kommer ska varenda unge vara gla´! 



Blinka lilla stjärna därBlinka lilla stjärna där,
hur jag undrar var du är.
Fjärran lockar du min syn,
lik en diamant i skyn
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar var du är



En sockerbagare
En sockerbagare här bor i staden,
han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små,
han bakar några med socker på.
Och i hans fönster hänger julgranssaker
och hästar, grisar och pepparkakor.
Och är du snäller så kan du få,
men är du stygger så får du gå.
Tre pepparkaksgubbar
Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne’.
Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.


Natten går tunga fjät
Natten går tunga fjät, runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förlät, skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Natten var stor och stum. Nu, hör, det svingar
i alla tysta rum, sus som av vingar.
Se, på vår tröskel står, vitklädd med ljus i hår,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.


Nej, se det snöarNej se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt. Hurra!
Nu blir det vinter, nu blir det vinter, som vi ha önskat. Hurra!
Då ta vi kälkarna fram och vantarna på.
Och sen i backen vi åka, hej vad det ska gå!
En liten Tomte

Tisdagar åker vi till "SJUNGA & SPELA"

2017-10-12 22:52
Från noreply@blogger.com (M)
Även där träffar vi de andra dbv. & dagbarnen. Där blir det mycket sång & rytmik spela på instrument.

Måndagar = BAMSEGYMPA!

2017-10-12 22:24
Från noreply@blogger.com (M)
"Bamsegympa" & lek med bollar i idrottshallen. En dag i veckan åker vi till idrottshallen och där träffar vi de andra dagbarnen & dagmammorna i området och har KUL tillsammans!

Skogen öppnar alla sinnen

2017-08-25 20:10
Från noreply@blogger.com (M)
Vi har hittat en ny ”egen” slinga i skogen förbi hästhagen
–Vi går till samma ställe varje utflykt i och med att barnen är små är det skönt för dem att känna igen sig


Matematik i skogen kan vara att räkna bär eller insekter, jämföra storlekar på löven eller mäta träd med armarna

Barnen stannar och studerar myror, svampar, snäckor, sniglar, kastanjer och ekollon.
Så fortsätter vandringen – inte på upptrampade stigar, utan rakt in bland bladverken.


Hej å hå till skogen skall vi gå ! :)

2017-06-13 08:03
Från noreply@blogger.com (M)
I dag var vi på en utflykt till skogen. 
På vägen fick barnen i uppdrag att leta efter samma geometriska form som dom fick hålla i sin hand.
Barnen hittade jättemånga, ett spännande uppdrag tyckte dom.

Förskolan skall sträva efter att varje barn

  •  utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra och att uttrycka tankar, upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer
  • utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik
    i meningsfulla sammanhang,
  • utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen
    tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum
  • utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp
    och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande
    om växter och djur och natur
  • respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö




Varje barns lika Värde och rätt till lika behandling

2017-06-05 20:25
Från noreply@blogger.com (M)
Barnen gjorde flaggor och vi pratade om flaggornas olika betydelse.
Om hur svenska flaggan ser ut,

 Hur de olika flaggorna ser ut som vi ser i vår närmiljö? (Vad betyder dom?)
 Och att alla olika länder har sin egen flagga
Regnbågsflaggan vad betyder den?
Barnen skapade egna flaggor och berättade för varandra vad dom betydde


*Alla får vara med och leka!

*Man skall vara snäll mot alla kompisar & djur!
* Jag tycker om dig!
Mål (enligt Lpfö 98, reviderad 2010) Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, • förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, • sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, • förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och • respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.

Idag är vi lite extra stolta!

2017-05-29 13:19
Från noreply@blogger.com (M)
Sedan 2009 har vi varje år vunnit pris för vårat miljöarbete med barnen
En  hållbar framtid! 
Vi tackar Göteborg Stad för diplom & leksaker :)



Bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

2017-05-11 15:51
Från noreply@blogger.com (M)
Knattematte & Experiment & Kemi
Vi mäter, räknar och  häller i det blir KEMI. Denna gången blev det en ny Play-doh lera!
Vad händer om man blandar ALLA färgerna? Vi testar!
Barnen skulle dela i 4 lika stora bollar! Perfekt!!

(Flera "personliga bilder" på barnen hittar ni i "Tyra-appen")


Lpfö98/10 


* Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 

Allas lika värde!

2017-05-05 19:29
Från noreply@blogger.com (M)
    -Vilka fina små blommor som lyser som fina lampor i mörker!!
     Utbrister det poetiska lilla dagbarnet (3,5 år) när vi går i vitsippskogen.
    Och visst är det så svarar jag !!
    Sedan säger hen -jag tänker att alla blommor är en STOOOR familj!

    Stora ord från en liten människa som bara levt i 3,5 år på jorden och redan "knäckt koden" !

    Allas lika värde!