RSS - xml

Kontrollerades senast: 2020-02-23 13:33:15

lakarstudenten blogg

lakarstudenten blogg på Nouw

Dags att bryta radioskuggan

2019-03-20 16:34
Från lakarstudenten

Jahapp,

En smått övertaggad tjej skulle precis börja T2 och lägga upp en massa drömmiga pluggbilder och visa sin bästa sida. Men redan dag 2 i T2 insåg jag att det inte skulle fungera för mig att skriva blogginlägg med någon sorts kontinuitet, därav 5 månaders tystnad. Under den här tiden har jag checkat av ToD (20 hp cellbiologi), HoER (8,5 hp endokrinologi) och KARL (8 hp anatomi). Hela T2 köttade jag på som en maskin utan att tänka på att man kanske kan behöva lite återhämtning. Men det fick jag sota för, i januari började psyket varna om att det var dags att ta sig själv på större allvar än plugget, och om en vecka ska jag börja gå i KBT för att få bukt på varför min självkänsla i princip enbart baserar sig på mina prestationer.

Jag vill visa er alla sidor av hur det är att vara student, och där ingår även baksidan. Många studenter drabbas av psykisk ohälsa, och jag är en av dem (jag har dock turen att min vardag fungerar hyfsat iallafall). Den här bloggen kommer alltså att byta riktning lite och inte enbart handla om pluggtips och fest, utan även livet runt omkring. Jag kommer dock inte sätta någon press på mig själv att publicera inlägg regelbundet, för det känns inte rimligt.

Just nu går jag alltså termin 3 och läser NHoI (neurobiologi, homeostas och intervention), vilket verkar vara en kurs som innehåller många olika bitar och försöker knyta samman allt som vi hittills har gått igenom. Det känns jätteskönt att ha en kurs med fall, föreläsningar och vanligt plugg igen, då anatomikursen blir en intensiv livsstil utan vila. Att kunna göra vad man vill på kvällar och helger igen är en frihet!

Om ni har något önskemål på vad ni vill se här så får ni jättegärna höra av er till mig, antingen i kommentarsfältet, eller via DMs på instagram @lakarstudentenuu

Nu ska jag ta mig ut ur lägenheten och försöka njuta av solen! Vi hörs!


Nu kör vi!!

2018-09-03 15:54
Från lakarstudenten

Äntligen!

Idag är det måndag, och terminen har äntligen börjat. Vår första dag var ganska slapp, med upprop och en tvåtimmarsföreläsning. Efter föreläsningen åkte jag hem och varvade tvättande med att renskriva anteckningar från föreläsningen. Planen är sen att föra in viktiga begrepp i quizlet och att läsa motsvarande kapitel i The cell, men det får bli i mån av tid.

Ikväll väntar föreningspresentation för reccarna där jag ska medverka, jag tror verkligen att det kommer att bli superkul! Det ska bli kul att få träffa dem, även om jag träffade några av dem redan i fredags.

Uppdateringen här kan bli lidande den närmaste tiden, då jag har ett fullspäckat schema och dessutom drabbats av borrelia.

Hoppas att ni andra som pluggar också har haft en bra start på terminen!



Event du bara inte får missa på läkarprogrammet!

2018-09-02 12:00
Från lakarstudenten

-Mottagningen! Både som recce och som fadder är de tre mottagningsveckorna en tid med mycket härligt umgänge och fest!

-Tackfadder! Tackfadder anordnas av T1 för att tacka de T2or som varit faddrar. Består av en sittning, en pubrunda och "resan".

-Släktfesten! T3 anordnar en fest där T2, T3 och T4 har en sittning tillsammans.

-Preklin!!! Den viktigaste festerna av de alla!! Anordnas av T4 för att fira att T5 får komma ut på kliniken! Men festen och släppet kan man gå på oavsett termin

-Postklin! Man firar att T11 äntligen är klara!

-Cykelsittningen! Anordnas av Sympaticus, läkarprogrammets festförening och biljetterna brukar ta slut på några få minuter!

-P3 (pengar, piller och paragrafer). En fest som läkarstudenter har tillsammans med ekonomerna och juristerna!

-Chiasma! En finsittning tillsammans med läkarprogrammet på Karolinska (anordnas varannat år)

-Medicinarbalen! Anordnas varanat år och är en fest med högtidsklädsel


Jag har säkert missat några fester, för ja, det finns ännu fler! Festerna är något man kan se fram emot när man känner att man drunknar i plugg! Även om du inte kan gå på alla så rekommenderar jag att du åtminstone går på någon rolig fest varje termin, du kommer inte att ångra dig!

I mitt liv just nu

2018-09-01 11:00
Från lakarstudenten

-Förberedelserna inför mottagningen är i full gång, vilket innebär många gruppchatter, möten osv. Längtar så mycket efter alla reccar.

-Bestämde mig i sista sekund för att medverka i reccemottagningarna som hålls i aulan med min orkester. Och wow vad roligt det var! Jag har verkligen saknat att spela cello på en scen.

-Håller på att laga en massa matlådor inför mottagningen, då varken tid eller ork lär finnas. Det blir linsgryta, röd currygryta, grönsaker i ugn och falafel till att börja med. Jag har alltid lite svårt för det här med att vara kreativ med matlagning, men den senaste veckan har jag vågat testa en hel del nya rätter!

-Mina träningsplaner har fått läggas på is, då jag har överansträngt mina knän. Väldigt tråkigt och frustrerande, då jag ska ställa upp i ett lopp i slutet av september och vill få en bra tid. Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och kanske hitta tillbaka till gymmet nu när det inte blir så många timmar i löparspåret!

Det ska bli spännande att se hur jag kommer klara att få ihop vardagspusslet från och med nästa vecka. Plugg, träning, mottagning, orkester och partner ska få plats! Det skulle kanske vara bra om jag fick plats också, haha..

Avslutar det här spretiga inlägget med drinken min grupp gjorde på tisdagens drinkcykelsittning och ett gäng taggade faddrar! Trevlig helg!


Tips till dig som ska flytta till en studentkorridor

2018-08-31 11:00
Från lakarstudenten

Att flytta till studentkorridor är utan tvekan lite speciellt. Från att dela allmänna utrymmen med familjen ska man helt plötsligt dela allmänna utrymmen med främlingar. När allt funkar så är det frid och fröjd, men ibland kan jobbiga moment uppstå. Jag hoppas att mina tips kan minska antalet jobbiga moment!

- Se till att ha städveckor i korridoren, så att alla får varsin vecka där man ska städa, och se till att göra upp om vad som ska städas.

-Mjölbaggar och annan ohyra förekommer oftare i korridorer än någon annanstans (vi hade ex. plattbaggar nyligen, och de kan äta sig igenom oöppnade plastförpackningar och pappersförpackningar). Att investera i glasburkar eller tjocka plastburkar som sluter tätt kan därför vara en bra idé. Då slipper du slänga maten om ni får baggar i skafferiet.

-Vissa grejer kan vara bra att skaffa sig själv, så man slipper dela allt med andra. Några exempel på saker som är bra att ha är kryddor, matlådor i glas, stekpanna (folk är duktiga på att förstöra dem) och glas (folk är dåliga på att diska). Saker som mikro, brödrost och vattenkokare brukar finnas, men vill du ex. ha elvisp eller stavmixer kan det vara bra att köpa det.

-Felanmäl saker till hyresvärden om du hittar något som är fel. Min hyresvärd, studentstaden, har varit jätteduktiga på att åtgärda fel på en gång. När vår frys gick sönder fick vi en ny frys samma förmiddag!

-Allmänna utrymmen kan vara lite smutsiga. Se till att skaffa tofflor som du kan ha inomhus!

-Anordna korridorsmiddagar med dem som bor där. Det är ett jättebra sätt att bli mer sammansvetsad med sina korrisar.


Guide till dig som ska börja T1 i Uppsala - del 4

2018-08-30 12:00
Från lakarstudenten

Dagens guide handlar om hur man överlever mottagningen, och är applicerbar både på reccar och faddrar. Den grundar sig på mina personliga erfarenheter, och eftersom jag är en individ med en väldigt begränsad mängd energi så färgar det såklart mina tips.

Läkarmottagningen är hela tre veckor lång, så för att kunna komma ut någorlunda helskinnad på andra sidan så kan dessa tips kanske hjälpa!

-Hellre dricka lite mindre per kväll och vara med på fler event än att gå all in en kväll och missa dagen efter. Vissa gick all in på utekvällarna och klarade sig bra ändå, så här handlar det om att känna efter själv. Det är roligt att vara med på så mycket som möjligt (även på saker som samarbetslekar, som kanske låter tråkigare än utekvällar), så se till att göra det du kan för att hålla dig fräsch!

-SOV! Det blir en del sena kvällar, vilket innebär viss sömnbrist. Se till att försöka få in lite powernaps där det går. Första två veckorna på läkarprogrammet är inte så intensiva, så det borde finnas luckor där du kan cykla hem och sova.

-Skaffa en cykel! Då kan du ta dig snabbare från sittningslokalen till släppet och behöver kanske inte köa lika länge.

-Våga utmana dig själv! Många mottagningar har olika typer av poängjakter och andra event som kräver att du bjuder lite på dig själv, och om alla är med på sånt blir mottagningen mycket roligare (men du avgör såklart själv!)

-Du kommer nästan garanterat att drabbas av reccepesten (=bli sjuk). För oss insjuknade de flesta i reccepesten under den tredje veckan, den veckan där studierna tog fart på allvar. Alla kommer ändå att bli smittade, så om du känner dig stark nog att ta dig till BMC trots att du smittar så rekommenderar jag att du åker dit. Att missa föreläsningar är aldrig bra. Blir du sjuk, se till att ta det extra lugnt, kanske skippa något släpp och åk hem och sov.

-Se till att skriva in dig på nation omgående, och skaffa ett tillfälligt nationskort så att du kan följa med ut på utekvällarna!

-Ha alltid med dig lite kontanter! Inträde till nationer och garderob kan kosta, och ofta tar de bara kontanter.

-HA KUL! Det kanske viktigaste tipset av dem alla! Mottagningen är till för dig som recce, den finns där för att introducera dig till Uppsalas studentliv, så kom ihåg att njuta av tiden!

I mitt pennfodral

2018-08-29 10:00
Från lakarstudenten

Godmorgon!

Jag sitter just nu och är väldigt nervös, då jag spontant anmälde mig till att spela på Uppsala universitets reccemottagningar (en internationell idag, och en på fredag). Jag känner mig ganska ringrostig, men jag hoppas att det kommer att gå bra!

För att lindra min nervositet tänkte jag öppna mitt pennfodral och visa vad jag har i det:

-5 frixion pens (+en patron utan penna). Dessa är helt klart mina favoritpennor, vilket syns eftersom färgen har börjat gnagas av på dem... De används främst när jag ska renskriva eventuella anteckningar eller rita.

-2 överstrykningspennor, en raderbar och en icke raderbar. Den raderbara var dock en riktig besvikelse, då den smetar ut texten och är svår att få bort helt. Dessa använder jag främst när jag ska läsa i kursböcker

-Stiftpenna och stift. Stiftpennan använder jag när jag ska kladda ner något snabbt (förhoppningsvis har jag tid att renskriva det sen

-Sax

-Svart tuschpenna från Stabilo. Används som ett komplement till min svarta frixion pen. Förut hade jag alltid med mig pennor från Stabilo i en massa färger, men de är numera ersatta av frixion pens

-Lypsyl, för det finns få saker som är så irriterande som att ha torra läppar

-Linjal, för att kunna göra raka och fina anteckningar.

På min inköpslista står även whiteboardpennor så att jag kan använda whiteboards på BMC när jag vill repetera saker.

In my bag - university edition

2018-08-28 12:00
Från lakarstudenten

Det är nu mindre än en vecka kvar till kursstart, så jag tyckte att det var passande att jag delar med mig av vad jag släpar med mig på dagarna. Det varierar såklart, men jag tänkte ändå att det kanske kunde vara kul att se (om inte annat så har det varit ett roligt tidsfördriv för mig, haha). Bilderna på allting kommer finnas under texten.

-Min ryggsäck. Min ryggsäck är i svart läder, och även om den är snyggare än den är skön så tycker jag att den gör sitt jobb på alla plan. I min ryggsäck har jag:

-Dator (i mitt fina datorfodral från Marc Jacobs som jag absolut tyckte var värt pengarna när jag var 14) och nycklar

- Glasögon (om jag inte redan har dem på mig), anteckningsbok för ex. att-göra-listor och mitt pennfodral (mer om vad jag har i pennfodralet får ni se en annan dag)

-Mitt anteckningsblock för kursen jag håller på med (ofta pyntad med motiv som hör till kursen, då jag brukar ha för mycket fritid innan kursstart

-Mina noice-cancellinghörlurar. När jag fick dessa öppnades en helt ny värld av tystnad. Nu slipper jag höra när alla sitter och harklar sig i den tysta läsesalen på BMC! Modellen heter Sony MDR 1000X och jag rekommenderar dem verkligen!

-Mina allergimediciner. handsprit och hårgrejer, för man vet aldrig vad man kan behöva under dagen...

-Matlåda i glas (förhoppningsvis med mat i)

-Vattenflaska och paraply

Utöver det har jag alltid jacka och cykelhjälm med mig, men det brukar jag inte lägga i väskan, utan det brukar jag släpa runt på på annat sätt.



Måndag

2018-08-27 13:02
Från lakarstudenten

Då var helgen slut och pojkvännen har åkt tillbaka till Stockholm. Det känns alltid lite vemodigt, speciellt eftersom vi inte kommer kunna ses så mycket under mottagningen. Men sånt är livet, och jag har ju trots allt väldigt mycket att se fram emot! Just nu pågår planering in i det sista, och imorgon har vi upptakt med faddrarna, vilket ska bli superroligt! Det känns så kul att reccarna snart kommer!

Dagen har varit väldigt lugn hittills. Efter frukosten åkte jag och A och simmade på Fyrishov och sen åkte jag till mammas jobb och hämtade drinkglas som jag ska låna imorgon då det väntas drinkcykelsittning. Resten av dagen kommer nog att bli ganska lugn, jag ska nog se till att forsätta planera mottagningsaktiviteter och läsa lite i The cell. Målet är att bli klar med alla de repeterande kapitlena innan kursstart, och då jag har ca 30 sidor kvar på de kapitlen känns det ändå som ett rimligt mål. Jag är annars ganska duktig på att hitta på onödigt plugg bara för att jag tycker att det är så roligt att plugga. Det är ibland svårt att begränsa sig, men det är något man måste lära sig om man vill få livet att gå ihop. Jag är inte perfekt, jag jobbar ständigt på att bli bättre på att planera min tid, och här får ni se hur det går för mig, så att ni sen kan välja vad ni kanske borde göra, och vad ni kanske borde undvika. ;)

Jag har ett par planerade inlägg här framöver om bl. a. hur man överlever mottagningen och vad jag släpar med mig i min väska till BMC varje dag. Om ni är intresserade av detta så är det bara att kika in här i veckan!

Ha det bra så länge!

weekly review

2018-08-26 10:00
Från lakarstudenten

Varje söndag har jag en liten procedur som jag följer, där jag reflekterar över veckan som varit och planerar inför den kommande veckan. Jag kallar det för min weekly review och den följer en viss ordning som jag tänkte dela med mig av idag.

1. Kolla in nästa veckas kalender och se till att skriva in allt du har inbokat. Har du lite oklara veckoplaner (om du ex. planerat att träffa en kompis men inte har bestämt dag), se till att skapa lite mer ordning på planerna genom att ex. kontakta folk som är involverade. Det är såklart valfritt hur mycket man skriver in i sin kalender. Jag brukar skriva in föreläsningar, träning och socialt först och sedan utefter det lägga in en grovplan om hur jag ska plugga den veckan så jag kan få in mina timmar, och känna att jag kan slappna av när jag inte pluggar.

2. Planera nästa veckas matlagning. Här brukar jag inventera kyl och frys, kolla hur många matlådor jag har, och planera vad jag ska äta den kommande veckan.

3.Gör en braindump där du skriver ner saker du har i huvudet, saker du vill/borde göra osv. När jag gör detta brukar jag ta hjälp av en trigger list som finns på wikipedia för att se till att jag inte glömmer något.

Här hittar ni den: http://wiki.43folders.com/index.php/Trigger_List

Saker man kan hitta i min braindump är ex. boka tvättid, planera utgång med kompisar, kontakta x och kolla om hen vill träna i veckan....

Om det är små uppgifter som tar mindre än två minuter brukar jag se till att göra dem direkt, annars ser jag till att prioritera när jag ska göra dem. Om det är något med väldigt låg prioritet skriver jag upp det på en lista jag kallar för "slasken", en lista jag kollar på när jag är rastlös eller har lite tid över. Ett bra verktyg att använda när det gäller listor är google keep. I google keep har jag i princip alla mina listor: min handlingslista, min lista med ärenden jag borde göra, min plugglista och "slasken".

4. Skriv ner vad du gjorde extra bra den här veckan, vad som inte riktigt funkar just nu och vad du undviker just nu. Skriv lösningsförslag på det som inte riktigt funkar och planera in när du ska göra det som du undviker.

5. Kolla om det du presterat den här veckan ligger i linje med dina långsiktiga mål. Målen kan vara hälsorelaterade (ex. kost, träning och nedvarvning), relationsrelaterade (har du kommit ihåg att ringa din mamma?), mål som är relaterade till en hobby, eller studierelaterade mål.