RSS - xml

Kontrollerades senast: 2019-10-13 14:34:27

Inspoforflickor blogg

Inspoforflickor blogg på Nouw

Sociala medier ÄR ett jobb! När ska man fatta det?

2019-04-12 20:07
Från Inspoforflickor

Hej,

Som några av er troligen läste tog jag upp detta med skamerbjudanden från företag. Företag som erbjuder dig att köpa saker hos dem för att göra reklam samt bli deras ambassadör, eller att de skickar gratis produkter i utbyte mot en bild. Smickrande att de vill ha dig som ambassadör, eller hur? Men varför ska DU betala DEM för att DEM ska få reklam? För det är precis det du får göra, även om du får produkterna gratis. För även på produkter behöver du skatta (gå gärna in på skatteverket och sök på blogg så kan du läsa mer om det) Man skulle kunna jämföra det med att de ringer en tidning, vill sätta in en annons och i gengäld får tidningen en rabattkod på hos dem, eller får gratis produkter . Hur många tidningar tror ni hoppar på det erbjudandet? Nej precis, ingen. Så varför ska då du göra det? VARFÖR ska de tjäna pengar på det du köper när DU gör reklam, ett JOBB för dem. För trots att du får en kod på 50% så kan jag garantera att dem fortfarande tjänar pengar på dig. Du betalar alltså för att jobba.. ganska ologiskt enligt mig. En produkt eller rabattkod betalar inte hyran.

Det är svårt att veta hur det ska gå till, men en sak är säker och jag som jag kan lova dig- Du ska ALDRIG betala för att jobba för någon. Du skulle aldrig gå till ditt vanliga jobb och behöva betala för att få jobba. Det är exakt samma sak med socialamedier. Vi måste lära oss att värdera och respektera vår egen tid. Men det måste också företagen göra.

Så hur gör man det då? Det är riktigt riktigt svårt. Det är svårt dels för att många som jobbar med socialamedier ser varandra som konkurrenter, vilket kanske är naturligt- det är en viss konkurrens, men vi borde istället försöka hjälpa varandra. Att hjälpa varandra betyder inte att vi måste tala om hur mycket vi tjänar på våra olika reklamjobb, men hjälpa varandra att försöka kunna prissätta rimligt. För JAG tycker att alla ska ta betalt. Oavsett hur stor eller liten du är, du ska ha betalt. Kan inte företagen betala dig- då får de kanske se över hur de tänker kring marknadsföring.. Men det är faktiskt upp till företagen. Socialamedier ÄR det nya och en av de bästa marknadsföringssätten, företagen nåt ut till sin DIREKTA målgrupp- snabbt! Bara det är värt så otroligt mycket.

SÅ, hur ska man tänka.. Jag vet inte riktigt, för jag är också ganska nya på detta. Men jag har försökt hanka mig fram, sökt, sökt och sökt. (En sak att tänka på, mest för företagen faktiskt, är inte antalet följare du har, utan hur många du faktiskt når ut till!!)

Jag har kommit fram till följande:

Hur ser marknaden ut?

Vad är företagen villiga att betala?

Kanske behöver du en injusteringstid?

Ha en plan, hur vill du att samarbeten ska se ut?

Gynnar samarbetet mig?

Vilka jobb vill du ta?

Det viktigaste är att du är nöjd med slutresultatet och känner att det är värt att lägga ner det jobb du behöver göra.


En annan svår sak är att veta hur man ska värdera sin tid. Hur mycket ”vågar” man ta betalt? Det finns mängder med olika sätt att räkna på det. Endel väljer att räkna ca 25% av följare skaran. Säg tex att du har 10.000 följare och du vill ha 25%- då kommer det alltså kosta 2,500:- att köpa ett inlägg hos dig. Du räknar alltså 10000X0.25= 2500:- .. Sen kan man ju kolla lite på relevans osv hos företaget, hur många följare en själv har osv osv. Men 25% är ett ganska bra riktmärke tycker jag!

Man kan också räkna på ett sätt som kallas CPM (cost per mille/tusen) :
När en ska räkna ut ett pris på ett inlägg så räknar man i CPM (Cost Per Mille/tusen).

Vad just ditt CPM ligger på är varierande, dels beroende på storleken på ditt konto och självklart, RÄCKVIDDEN (som är det absolut viktigaste, här kan man lätt rensa agnarna från bete, dvs här man se vilka som köpt sina följare) men räkna grovt på 20-70 öre per faktiskt kontakt, CPM är på alltså 200-700. Så, har du en räckvidd 10.000 (i genomsnitt) per bild så räknar du alltså 0,3 öre (till 0,7 öre)X10,000= 3000:- (till 7000:- ). Så din räckvidd bestämmer alltså slutsumman, ju högre desto mer pengar och tvärt om. Vad man bör tänka på också är relevansen för produkterna hos dina följare, är det hög relevans så bör en ligger på ett högre CPM (man använder det alltså som en stege) och tvärt om. Är det så att företagen fortfarande tycker att du är dyr, så kan du självklart köpslå med dem. Vad kan de ge dig mer i utbyte mot lite lägre pris? Exponering på deras sida kanske? Här bör man dock tänka på- Vad är det var för mig? Är det ett företag som kanske inte har så stor relevans för dig så kanske exponering hos dem inte alls är gynnande.

Summa summarum, Respektera dig själv, ditt konto och din kunskap och din tid- sälj inte dina jobb för billigt! Först när du respekterar allt detta kommer andra med att göra det.

Kommentera gärna vad ni tycker och tänker kring inlägget, ställ frågor om du inte förstår. Sprid till era vänner. Skapa diskussion. Lär varandra. Utvecklas.

Och snälla, kan vi inte bara försöka börja hjälpa varandra, lyfta varandra och se oss som kollegor?

Kärlek till er alla

Barnrums-inspiration

2019-02-24 22:18
Från Inspoforflickor

Här nedan kommer adlinks till de olika produkterna

Använd även koderna nedan för lite rabatt:

20% på valfri barnvara - BARN20

15HEM ger 15% vid köp över 500 på hemavdelningen

HEM20 ger visst 20 vid köp för minst 300


Sänghimmel

Säng

Soffa

Hylla

Förvaringsboxar

Korg

Apa

BLACK WEEK DEALS

2018-11-24 21:24
Från Inspoforflickor

- annons för Åhléns, innehåller annonslänkar -

Går man och funderar på att köpa en Sebra säng är det dags att slå till nu, det är inte alltid de är på kampanj! Ett litet axplock i detta kollage, smit in HÄR för att hotta dina favoriter!

BLACK WEEK DELS

2018-11-23 05:30
Från Inspoforflickor

- annons för Polarn och Pyret, innehåller annonslänkar -

30% rabatt på alla skal kläder hos Polarn och Pyret!
Obs, ENDAST IDAG.

För att komma direkt till erbjudandet klicka HÄR