RSS - xml

Kontrollerades senast: 2020-07-11 21:23:24

Zena

En till Resume webbplats

Välkommen hem – bli en del av Zena!

2019-01-14 08:00
Foto: Ikram Abdulkadir The Social Fews huvudsyfte har alltid varit ovh fortfarande är att skapa utrymme och plattform för alla som önskar ha men som inte får tillgång till det på grund av diverse strukturer. Exempelvis kompis-rekryteringar, rädsla för perspektiv en själv saknar, unconscious (och conscious) bias, rädsla för att bli omsprungen och så vidare. …

Hashtag Metwo – Hashtag NoStranger

2018-08-01 08:53
För bara ett par dagar sen började hashtaggen #metwo spridas på främst Twitter. Numera kan du  läsa om initiativet på även Instagram m.m. Idag får du över en miljon sökresultat när du googlar på bara taggen ”#metwo”. Vad är det? Varför händer det? Vad gör vi åt det? Är du redo för en reality check? …

Inkludera och appropriera är inte synonymer

2018-04-16 11:55
Adidas dressar, Nike kepsar, Gucci bälten, Guess klockor och Moncler jackor. Bara några få exempel på plagg som antagligen inte hade varit så populära som de är idag om det inte vore för subkulturer och förorten. Modevärlden har i alla tider approprierat olika stilar och trender från andra kulturer och subkulturer utan att ha gett …

Produktutveckling + inkludering = sant

2018-03-12 11:44
Det finns produkter/teknologi idag som inte blir fullt utvecklade och anpassade for en crowd utanför en specifik homogen grupp. Anledningarna varierar: allt från brist på mångfald av perspektiv inom respektive bolag till att en enbart tror att en specifik målgrupp är intresserade av produkten och formar den utifrån det, vilket oftast har och göra med …

Case: Att skapa inkluderande kommunikation för att locka tjejer och icke-binä...

2018-02-26 08:00
Tech och IT-branschen är i stort behov av arbetskraft och kompetens. Det är en växande framtidsbransch som på många sätt är med och påverkar hur hela vår framtid kommer se ut. Samtidigt dras branschen med ett gigantiskt mångfalds- och jämställdhetsproblem. Ingen kan göra allting men alla kan göra något. Jag driver en teknikblogg för personer …

Mångfald inom musikbranschen – inte bara bland artisterna i din Spotifylista

2018-02-13 20:43
Numbers don’t lie, och inte heller i musikbranschen. Musiktjänster som Spotify, Apple Music och Youtube har länge varit självklara för många när det kommer till att lyssna på musik. Makten att skapa och marknadsföra musiken ligger inte bara hos musikbolagen. Möjligheten att bli “slå igenom” stavas inte längre “bli signad”- nej. Det har skett ett …

Bli den strategiska partners som skapar tillväxt – och magi

2018-02-05 09:46
Byråer köper eller köps upp. Allt för att bredda och komplettera sina erbjudanden gentemot en allt mer krävande och mer kvalitetsmedveten kund. Samtidigt som beställarsidan köper eller tar fram inhouseavdelningar, någonting som ofta innebär att de inte längre behöver en extern produktionsleverantör. Framtida byrån – Rådgivande strategipartnern Med det sagt – vad återstår? Svaret är: …

Välkommen in i värmen – jag bjuder på (den positiva delen) av min filterbubbla.

2018-01-29 08:30
Hur ofta ser du mångfald bland människor på Drottninggatan i Stockholm? Speglar den mångfalden du möts av i tidningar, reklam eller i TV-soffan? Speglar den din arbetsplats? Tänk efter. Jag har länge reflekterat över dessa frågor och oftast kommit fram till att svaret är “nej – det gör den inte”. Från mig till dig ger …

Den moderiktiga illusionen tilltalar massorna

2018-01-22 11:42
Profiler inom modebranschen har aldrig varit främlingar för att uttrycka sig genom extravaganta plagg, accessoarer och makeup. Idag har vi kommit så pass långt att tydliga politiska ställningstaganden trycks på de stora modehusens t-shirts (som Dior), vi ser modeller bärandes hijab på visningarna under modeveckorna och industrin rör sig allt mer ifrån den vita, och …

Super Mario – rekryteringsbranchens bästa influencer

2018-01-15 10:58
En vanlig uppfattning är att det enbart är yngre män som är intresserade av spel. Spel är oseriöst. Spel är dessutom slöseri med tid och därför finns det ingen anledning för företag att engagera sig i något som har med spel att göra. Samtidigt omsätter data- och TV-spelsbranschen sedan länge mer än både film-och skivindustrin.  …