RSS - xml

Kontrollerades senast: 2020-02-21 21:41:47

Förskolepedagogen

förskolepedagogen blogg på Nouw

Potträning eller show off?

2019-01-31 18:18
Från förskolepedagogen

Oj, jaha så han är 1,5 år och vet precis hur det fungerar utan blöja- imponerande..

Är det verkligen så att det är en statussymbol att om ditt barn har slutat med blöja så har du åstadkommit något med betoning på du? Vad hände med att barnet själva ska lära känna sin kropp och dess signaler? Självklart ska vi hjälpa dem på traven men man kan ju inte ta bort något och tvinga barnet att sluta. Den lär ju lära sig förr eller senare. Nej det som händer om man tar bort blöjan för tidigt är skam. Skam över att inte kunna förstå varför barnet kissar på sig och inte kunna göra något åt det. Barnet har inte lärt sig att känna signalerna och detta kan bli en ond spiral. Det kan gå så långt att barnet vägrar sluta ha blöja för att den är rädd för att olyckor ska ske och därmed inte vågar chansa. Självkänslan blir lägre- vad hände med att vi ska lära våra barn "jag kan"?


Absolut ska vi utmana barnen och försöka hjälpa dem i detta men inte bestämma när barnet ska var utan blöja. Det är barnet som bestämmer, det är barnets area. Tänk dig själv att vi plockar bort dina skor under vintern. Du kommer lära dig förr eller senare att hitta på något annat att ha på fötterna men fram tills dess kanske du inte ens vågar dig ut för du är rädd att du ska blöta ner dina strumpor.. Ja nu var det inte världens bästa exempel men jag tror att du förstår vad jag är ute efter. Blöjan är en sak som du haft med dig hela livet och nu säger någon att du inte behöver den längre...men du måste få en chans att öva och känna att du lyckas och tillåts att misslyckas. Då har du bra förutsättningar att faktiskt lyckas. Så mina bästa råd inför potträning:

* Stressa inte, barnet känner det.

* Utmana lite i taget, var otroligt observant var barnet befinner sig.

* Om det händer misstag försök att inte förstora upp det utan säg att det är sådant som händer. Kanske kan du ha en potta i närheten dvs i samma rum än att barnet ska springa till toaletten?

* Gör det inte till en så stor grej om barnet gå på toaletten/pottan utan uppmuntra och normalisera. Jag menar inte springer vi efter våra sambos efter dennes toalettbesök : Har du bajsat på toaletten, vad du kan! wow!

* Tillåt och acceptera att det är lättare att lära sig att vara blöjfri hemma först. Det andra kommer när barnet själv är redo.

* Sluta att jämföra, alla barn är unika.


HEJA BARNEN!

Ta hand om er!
Kram från Lina


Oron kring julledighet och många lovdagar.

2019-01-02 18:54
Från förskolepedagogen

Nu är det jul igen med allt vad det innebär, supermysigt Men...

Ja det var ju det här med att komma tillbaka igen. Kanske är det så att barnet är precis nyinskolat eller har haft en tuff inskolning som man som förälder har med sig i bakhuvudet, då känns det inte så roligt att vara långledig. Självklart är det mysigt att kunna vara ledig men vad är bäst för mitt barn? Ska jag låta barnet vara lite med jämna mellanrum på förskolan som är sammanslaget under jul för flera andra förskolor? Är det bra eller dåligt?

Detta inlägg är inte att ge dig som förälder dåligt samvete om du måste arbeta. Då ska ditt barn absolut gå! Detta skriver jag till de som kan välja.

Det många tror är att låta barnen gå ändå trots att man som förälder är ledig. Jag vill hävda att det är fel. Som kära Brasse säger i Fem myror är fler än fyra elefanter "FEL FEL FEL". Tänk dig själv: det kaaaaaanske är någon pedagog som känner ditt barn eller något annat barn som den känner. Men det kan vara en helt ny miljö eller så är det en ny miljö i form av samma förskola men andra människor där. Ditt barn behöver dig som förälder mer än någonsin och mår bäst av att få vara ledig med dig!

Även om det blir ett långt avbrott så är det som är det bästa. Njut av varje dag då barnen är små en sådan kort period samt att det är faktiskt nu som ni skapar er relation och barnet får lära sig många viktiga delar av relationer och tillit. Du är den viktigaste personen i ditt barns liv och därför är det viktigt att ni får tid tillsammans!

Många ställer sig frågan att vad ska vi hitta på när vi är lediga såååå länge? Är det inte bättre att barnet är på förskolan och "leker av sig lite"? Jag vill även hävda här: nej. Eftersom det är annorlunda än vad det brukar så blir det som en nyinskolning och precis när barnet är helt tryggt dvs har full koll på läget DÅ är det dags att gå tillbaka till den vanliga rutinen på förskolan. Dvs det blir nytt igen eftersom barnet är van vid det föregående. Om du funderar själv kring vad du vill göra när du är ledig, fundera på vad ditt barn uppskattar mest när ni är lediga? Här får du lite tips och idéer, det är tanken att det ska vara för blandade åldrar, du borde hitta något som passar just ditt barn:

  • Långfrukost. Sätt fram allt i frukostväg du har på köksbordet. Gör amerikanska pannkakor, vanliga pannkakor eller varför inte fattiga riddare https://www.koket.se/pelle_johansson/frukost_och_brunch/agg_och_mejeri/fattiga_riddare/ Koka ägg, äggröra eller varför inte steka ägg. Smootie på bananerna som snart går ut blandat med en skvätt youghurt och mjölk. Jag brukar smyga in lite havregryn (prova lite i taget) för att få en lite mer mättnadskänsla utan att barnen märker det. Byt ut nutellan till poteinella https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/baka/bakingredienser/147498223-proteinella/ .


  • Åka skridskor. Det finns säkert någon bandyhall, utomhusis eller hockeyhall som har allmänhetens åkning. Kolla i ditt närområde.


  • Mys och spela spel eller lägg pussel.


  • Investera i ditt barn i deras lek. Låt dem styra leken och du hakar på där du agerar som en sportkommentator för att uppmärksamma barnet. Jag lovar dig att det kommer ge er en finare relation. 100% fokus på ditt barn. Prova 5 minuter om du inte känner att du hinner, du kommer se resultat. Gör det sedan ca 10-15 min om dagen. Självklart är det ju roligare om du är med mer det är inte det jag säger men ovanstående har visat sig räcka. Det kallas för Barnets stund.


  • Playdates! Boka in träffar med andra föräldrar och barn. Turas om att vara hos varandra eller varför inte i en park. Kanske kan man grilla korv där eller ta med fikamatsäck. Kom ihåg att umgås är det viktiga.


  • Skattjakt alias promenad. Hur kul är det inte att gå på skattjakt. Perfekt sätt att få både dig och barnen att röra på sig. Barn hittar alltid något spännande när de är ute och går. Låt bara fantasin sätta gränser och haka på samt gör det spännande. T.ex. se ett djurspår eller låtsas höra något spännande i busken och börja leta.


  • Baka.


  • Låt barnen bestämma menyn.


  • Badhus är alltid trevligt.

Det viktigaste är att kramas mycket, bekräfta och ta tillvara på tiden tillsammans. Lev!

Stor kram på er!

Samtal i all ära!

2017-07-21 21:15
Från förskolepedagogen

Visst kan det kännas lite nervöst när det är kommer en inbjudan från förskolans sida om att det är dags för ett samtal. Inskolningssamtal, utvecklingssamtal, avslutningssamtal och de kan kännas som det finns fler olika eftersom pedagogerna kan ha andra namn för dem. Jag var lite nervös när det var dags för mig trots att jag vet vad det innebär, det är ju mitt barn som ska "utvärderas". Jag fokuserade istället på att förbereda mig genom de frågor som jag fick (och du ska få innan) samt hur vi upplevde inskolningen som precis hade varit.


Inskolningssamtal är det samtal som brukar vara ungefär en månad efter inskolningen. Du får då reda på hur det går för ditt barn genom pedagogernas ögon samt att du får berätta hur du/ni upplevde inskolningen. Vanligtvis är det avsatt 20-30 minuter. Några exempel på frågor är:

*Hur upplevde ni inskolningen?

*Hur upplevde ni pedagogerna under inskolningen?

*Vilket var ert första intryck?

*Finns det något i verksamheten som ni reagerat på?

*Är det något förskolan behöver känna till om ert barn?


Utvecklingssamtal brukar vara 30 minuter som avsetts för men enligt min erfarenhet blir det närmre 45-60 minuter. Detta är något som de flesta har en gång per termin d.v.s. halvår men enligt nya direktiv uppifrån så behövs det bara ett per år och en del förskolor har börjat med detta.

Här fokuseras på att synliggöra bl.a. barnets läroprocesser och trivsel. I förskolan arbetar vi efter Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev.2010) som du kan läsa här: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442


Förbered er väl och fundera över de frågor som ni fått utskickat men också på om det är något annat som ni funderar eller har funderat på.

Exempel på frågor:

* Vad har vi arbetat med under terminen och vilket har intresserat XX mest?

* Vilka är mina barns styrkor och utvecklingsområden?

* Är det något speciellt som ni märkt fångar mitt barns intresse just nu?


Ett avslutningssamtal är det sista som görs inför att barnet slutar på förskolan. Det är inte alla som har men det är ett mycket bra tillfälle för att få ta del av kritiken både positiv och negativ. Allt för att förskolan ska kunna förbättra sig är bra då vi arbetar hela tiden med något som heter systematiskt kvalitétsarbete. Det kan också vara skönt som förälder att få ett tydligt avslut då det ofta är mycket känslor iblandade.


Jag hoppas med detta att ni ska ha fått en liten mer förståelse och bild av vad detta kan innebära.

Ha det fint!

//Lina

Ett syskon till? Säker på att det bara var en som kom?!

2017-01-30 20:51
Från förskolepedagogen

Nu äntligen förstår jag alla föräldrar på ett nytt sätt. De här med syskon- att gå ifrån ett barn till två, det känns som det gick ifrån ett barn till flera! Ett barn känns nu i efterhand så mycket enklare men de kommer ha stor glädje av varandra när de blir äldre.


Nu är jag den som ringer påväg till förskolan och ursäktar mig för att vi är sena, lillen skulle amma (igen) innan vi kom ut ur hallen. Livspusslet har fått sig en ny utmaning och för varje dag går det lite lättre. Så alla föräldrar som är hemma med syskon- ni är SÅ värda att njuta! Bra kämpat!

HUR vet jag om mitt barn trivs på förskolan?

2016-09-21 18:32
Från förskolepedagogen

Ja den frågan är verkligen svår att svara på för VEM avgör om barnet trivs: barnet, pedagogerna eller föräldern om barnet inte har utvecklat sitt språk?


Jag tror att det är en combo: pedagogerna är professionella (med en del undantag tyvärr) och berättar hur dagen har varit. Ett tips är att fråga vad just DITT barn har gjort under dagen istället för att lyssna till "idag har vi gått till skogen". Jättebra att vet att de har gått dit men VAD gjorde ditt barn där? När du får höra vad som sägs så kan du också relatera det till hur det är för ditt barn. T.ex om pedagogen säger att idag har han målat. Om du då vet att det är favoritsysselsättningen så förstår du att han har haft det roligt. Sedan om du ställer samma fråga "Vad ditt barn har gjort" så kommer pedagogerna få upp ögonen om än mer om just ditt barn. Win-win!


Sedan är jag övertygad om att du märker på barnet när ni är påväg från och till förskolan hur det beter sig. I början är det fullt naturligt om barnet blir ledsen. Men efter en period ska ni märka skillnad och det är då du kan upptäcka om det trivs.

//Lina

TERMINSSTART- Märkning= spara tid OCH pengar

2016-08-30 10:09
Från förskolepedagogen

Har du någonsin funderat på hur mycket kläder som kan "försvinna" på en förskola eller skola?

Under varje termin så samlar vi stora kartonger med kläder som "ingen vet vems det är" på förskolan. Märkning är A & O både för pedagogerna men främst för föräldrarna! Jag menar, hur kul är det att köpa kläder som man redan vet att man köpt men som är borta?


Jag har testat olika alternativ av märkning!

Namnlappar

Hållbarhet: knappt en halvtermin förutsatt att man följer instruktionerna ordentligt. Därefter går det fort sönder.

Design: Rolig och tilltalande (klister).

Övrig: Finns både klister (självhäftande) och de som stryks på. De som stryks är något bättre kvalité än de med klister.

Prisvärd? Njae, om du orkar klistra om så är detta något för dig eller för plagg som bara ska märkas en kort period.

Betyg: Klister 2 av 5

Betyg: Strykbara 3 av 5

Bästa Märkpennan!

Polarn o. pyrets märkpennan är överlägset bäst och den fungerar fortfarande bra ett år senare!

Betyg: 5 av 5

Nordic Print

Hållbarhet: håller mycket bra! Imponerande bra!

Design: Den som finns är väl inte jätterolig men det bästa är att man kan välja en egen bild. Min dotter älskar Bamse och de är mycket fina. Varför inte ta en trycka en bild på barnet?

Övrig:

Prisvärd? Absolut!

Betyg: 4 av 5

Mitt bästa tips!

Gå igenom alla kläder efter tvättning och fyll i namn och byt ut lappen om det behövs!

Hoppas du fått nyttiga tips!

//Lina

När Livet tar en annan väg

2016-08-11 15:22
Från förskolepedagogen

Livet är något som rullar på och ibland man får snällt stanna upp. Jag har mycket just nu och därav den abrupta frånvaron här. Kommer nytt inlägg inom kort- håll ut fina läsare och var rädda om er därute!

// Lina

Röstning!

2016-05-17 07:32
Från förskolepedagogen

Nu är det dags att börja rösta! Tack för de tre röster jag fått hittills men mer kan vi

//Lina (nr 49)

Gå in här: http://blog.babyshop.se/arets-babyblogg-2016/rosta-pa-arets-babyblogg-2016/

Det dåliga samvetet..

2016-05-16 08:33
Från förskolepedagogen

Jo det stämmer! Trots min utbildning där jag vet hur viktigt det är att vara ute varje dag med barnen är det inte alltid det finns energi till det på helgen. Det dåliga samvetet man har ibland som förälder är inte alls roligt: "jag borde...".

Men faktum är att det är mysigt att bara vara också, ta dagen som den kommer. Barnens "arbetsplats" är på förskolan och de behöver också ha lite ledigt och med det lugn o ro. Tyvärr finns en del stress på förskolan även att vi som pedagoger gör allt för att den inte ska uppstå genom noggrann planering.

Så njut en stund till av ditt morgonkaffe på din lediga dag, ditt barn mår bäst av en atmosfär utan stress precis som du och jag.

Tips på aktiviteter inomhus:
* Målarböcker som kan ibland vara med kritor, tusch eller träfärgpennor.

* Vattenlek i badkar, dusch eller balja. Ösa med olika mått i byttor kan bli en evighetsaktivitet.

* Läsa böcker, berätta dem på olika sätt tex med hjälp av rekvisita.

* Spela spel.

* Bygga saker i lego/duplo.

* Sångstund med hjälp av sångböcker tex dessa fantastiska böcker: http://www.bokus.com/bok/9789171262349/svenska-barnvisor-urval-piano-och-munspel/

* Baka

* Leka med egen playdogh, tips är att använda bestick om det inte finns redskap till den. Förvara degen i plastpåse och använd igen och igen!

Recept finns här:
Play-Dough

4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun el. citronsyra( alun finns på apoteket)
5 dl kokande vatten
2 msk olja karamellfärg

Rör ihop vetemjöl, salt och alun/citonsyran. Blanda olja kokande vatten och karamellfärg. Rör sedan i mjölblandningen. Arbeta ihop till en deg. Förvara degen i plastpåse eller en tom burk så håller degen längre.
Leran går ej att torka.

//Lina

Bloggnominering!

2016-05-05 11:41
Från förskolepedagogen

Tack snälla du/ni som nominerat min blogg! Tycker du också att min blogg är värd att nominera till årets baby/föräldrablogg? Spana in här!

http://blog.babyshop.se/nominerade-till-arets-babyblogg-2016/