2019-05-24 07:00
Jag fick en fråga för ett tag sedan av en bekant. Han undrade om jag brukar ha min telefon på i "smyg"ombord på planet. Han såg lite busig ut när han sa det.
Jag tänker att det mest bara är dumt att ha telefonen på, för den har antagligen ingen täckning ombord utan ligger och söker nät hela tiden, så när man kommer fram är batteriet slut. Det har ju hänt både en och två gånger att jag glömt telefonen på och det händer inte särskilt mycket, bara att det låter "d-dtr-dtr-dtr-dtr" i mina hörlurar. Ungefär som när en telefon ligger i närheten av en högtalare och det ringer eller den får ett meddelande. Det stör ganska mycket men är förstås inte direkt farligt, bara om vi piloter inte hör vad som sägs på radion kan det ju bli farligt, men oftast hinner kontrollen säga det en gång till.
Jag skulle dock ändå be alla att stänga av telefonen, man vet inte exakt vad som händer om alla personer ombord på ett flygplan har sina telefoner på. Jag har förstått det som att när en telefon inte har nät så ökar den styrkan för att hitta ett. Om alla telefoner ombord letar nät och höjer sin styrka så kanske det kan bli farligt för människorna som vistas i närheten-alltså passagerarna själva.
Glömmer man den så är det inte hela världen, men man har ju ändå ingen nytta att den, så den kan lika gärna vara avstängd.
2019-04-30 09:03
Jag känner ett stort tomrum, det är sorgligt att passera Arlanda idag- likt en kyrkogård. Uppradade bredvid varandra står sas-plan efter sas-plan. 😥 Flygplatsen är helt öde; inga flygplan som rör sig, inga piloter som pratar på radion, ingen kö, inget chatter, bara tom tystnad. Det är rentav kusligt!
Jag lider med mina kollegor som inte vill annat än att förhandla. Det är inte lönen som är fel som arbetsgivaren och näringslivet försöker få det till, de är rädda för sina jobb och det förstår jag. En stor del av sas flighter flygs inte av sas piloter. Det är två andra flygbolag, som förklädda i sas färger, flyger runt hela europa. (Dessa piloter har förövrigt ofta bättre betalt än sas-piloter). För passagerarna ser allting ut som sas, men det ena bolaget är brittiskt och det andra irländskt. Då slipper man sociala avgifter och annat kostsamt- vilket gör det lättare att konkurrera (ut sas?).
vi är rädda att förlora jobben