RSS - xml

Kontrollerades senast: 2019-08-17 02:24:02

himlamatematik

Låång bloggtorka till ända....

2013-02-07 13:04

Nu jobbar vi på med det nya området Statistik. Eftersomjag varit så himla dålig på att uppdatera vårt arbete på bloggen, får jag skämmas en stund...

När jag är färdig med att skämmas, kan jag berätta om de bergepp som är centrala för området, och som vi kommer att jobba med.


frekvens

tabell

kolumn

rad

linjediagram

stolpdiagram

stapeldiagram

cirkeldiagram

vågrät axel

lodrät axel

medelvärde

median




Funktioner

2012-11-12 16:42
Att arbeta med funktioner är som att arbeta med en maskin, som gör samma sak hela tiden. Det innebär inte att man får samma svar hela tiden, utan att maskinen gör samma sak med 'in-värdet', och får ett 'ut-värde' som är konsekvent. Vi har idag jobbat med begreppen;

*in-värde
*ut-värde
*konsekvent

Vi har också jobbat med olika funktioner, både de som behandlar bokstäver och ord, samt de som behandlar siffror och tal. På tal om det, vad är det för skillnad på en siffra och ett tal? En godis till alla rätta svar i kommentarerna :)

Höstlov

2012-10-27 11:14
Hoppas ni får ett härligt lov, alla goa. Vi ses igen v.45, fulladdade för en massa matte :)

Planering

2012-10-22 11:02
Ojojoj..här planeras det friskt. Planering av uppdragen och planering av filmerna. Detta skall bli spännande att se :) Vi i 7a återkommer snart med både filmer och uppdrag.
Uppdragen innehåller sudoku, talsystem, koder, tangram, magiska kvadrater och längd o vikt.

Flippat klassrum

2012-10-19 07:36
Låter som om det varit en hysterisk lektion, men det är faktiskt något helt annat. Det är en arbetsmetod där man vänder på förutsättningarna.
Genomgångar filmas på förhand och hela lektionen kan användas till arbete.
En annan variant är att eleverna håller i genomgång av ett litet område, som filmas.

Tanken med att filma är att eleverna kan titta på genomgången flera gånger. Vi skall prova detta nästa vecka, med de elever som vill. De skall hålla i en genomgång av sitt uppdrag inom det område vi arbetar med nu. De får själva välja om vi filmar hela dem, eller bara händerna.Filmklippen kommer att länkas hit, till bloggen.

Nu vet ni vad vi har att se fram emot :)

Livejump

2012-10-17 22:45
Fakta om livejump i siffror och tal;
39060 m upp i luften var han när han hoppade
10 min tog fallet från luften till marken
43 år gammal (eller ung) är Felix
5 år av förberedelser
1137 km/h högsta hastighet vid det fria fallet
-68° på 39000 m höjd
10000 m upp i luften åker de flesta passagerarflygplan
20.05 tiden då hoppet startade
4 minuters fritt fall
15000 m upp i luften utlöste han fallskärmen
1,24 mach den högsta hastigeten vid det fria fallet

Det finns lite att fundera på här ;)

Kombinatorik

2012-10-09 19:48
Magiska tal och kombinatorik var dagens teman. Hur gör man för att lista ut vilket tal någon annan tänker på? Hur många olika kombinationer kan man få av lite olika klädesplagg? Nästa gång tittar vi på formler för dessa spännande teman.

Bra mått att mäta med

2012-10-01 16:18
För länge sedan hade vi mått som var baserade på kroppen. Famn, aln, fot, tvärhand, tum och fingerbredd. Detta blev efter ett tag lite stökigt, eftersom vi alla är olika stora. Då föddes den briljanta ideen att mäta efter kungens kroppsmått. Detta höll ett litet tag, eller rättare sagt tills dess att kungen dog. Då ville ju givetvis den nye kungen ha ett måttsystem som baserades på honom, inte på den gamle och döde kungen. Sen var det ju så att Frankrikes kung var ju större och mäktigare än Sveriges kung, eller hur? Och vilket lands kung skulle man då mäta efter?

Ur detta problem föddes en tanke om att ha ett gemensamt sätt att mäta. Ett sätt som var gemensamt över världen och genom tiden. Då föddes metersystemet.

1 m:
1/10000000 av sträckan Nordpolen-Ekvatorn
eller
1/40000000 av jordens omkrets
eller
den sträcka ljuset färdas i absolut vakum under tiden 1/299792458 sekund

Mattefilm??

2012-09-26 13:03
Finns det verkligen filmer som handlar om matte? Jamenvisst!
Idag har vi kollat på film om några barn som fastnar i ett tv-spel, och måste lösa uppdrag för att komma ut. Dessa uppdrag består av så himla mycket matte, och Mickan som den mattelärare hon är, ler hela tiden.
Nästa steg är att göra egna uppdrag, som klasskompisarna skall få lösa.

Jobba på

2012-09-20 17:04
Idag fortsatte vi arbeta med multiplikation och division med 10, 100, 1000, 0,1, 0,01 och 0,001. Att multiplicera med hela tal är lugnt, men när det kommer till decimaltal som ligger mellan 0 och 1...då kör det ihop sig. Det blev en lektion där vi i slutändan hamnade mer på "gör" än på "förstå". Men ibland är just "gör" vägen till "förstå", så vi ger det helgen att smälta in :)