Den här hösten har jag varit extremt dålig på att skriva om mina läsupplevelser. Jag har väl nästan aldrig läst så mycket, men däremot inte gett mig tid att skriva om mina upplevelser. I årets sista skälvande dagar gör jag därför ett försök att sammanfatta mitt läsande.
Här är samtliga titlar månad för månad:
Augusti 2017
Ett fjärran krig Göran Redin
En skärva hopp Göran Redin
Ett bräckligt liv Göran Redin
Och varje morgon blir vägen hem längre och längre Fredrik Backman
En Marialegend Niklas Rådström
Martha Doris Lessing
September 2017
Mossvikenfruar – Chansen Emma Hamberg
Drömmaren och sorgen Eva-Marie Liffner
Vi mot er Fredrik Backman
Mannen som sökte sin skugga David Lagercrantz
Den lilla bokhandeln runt hörnet Jenny Colgan
En rasande eld Andreas Norman
Den stygga flickans rackartyg Mario Vargas Llosa
Oktober 2017
Madame Bovary Gustave Flaubert
En vilsen själ Göran Redin
Charlotte Lövensköld Selma Lagerlöf
Dagar av ensamhet Elena Ferrante
November 2017
Återstoden av dagen Kazuo Ishiguro
De otrogna Andreas Norman
Swing time Zadie Smith
December 2017
Begravd jätte Kazuo Ishiguro
Amandas bröllop Jennie Colgan
Grace Anthony Doerr
Utöver dessa titlar har jag påbörjat några romaner, skummat igenom några, och helt enkelt tröttnat på ytterligare ett antal.
Men vad tyckte jag då om de titlar som jag faktiskt läst?
De flesta har lämnat ett ganska starkt minne. Göran Redins historiska serie är både spännande, informativ och välskriven. Jag kommer säkert att fortsätta läsa den serien om det kommer fler titlar. Likaså Andreas Normansvälskrivna spionthrillers bjuder in till ett fortsatt läsande. Fredrik Backmans serie om den lilla ishockeyorten och laget Björnstad kommer jag definitivt att följa även framöver. Eva-Marie Liffners historiska romaner ger mersmak och Zadie Smith var en överraskande författare (kommer nog att backa bakåt i hennes produktion och läsa äldre utgivningar).
Vår senaste Nobelpristagare Kazuo Ishiguro är jag mycket imponerad av. Efter Återstoden av dagen och Begravd jätte läser jag just nu Den otröstade och den får nog också bli årets sista bok.
Med dessa ord vill jag önska alla ett gott nytt läsår!
Hoppsan, höll på att glömma att speciellt omnämna Grace av Anthony Doerr. I början av året läste jag hans underbara Ljuset vi inte ser och Grace,som nyligen blivit översatt till svenska men utkom redan 2004 på engelska, är också en roman som fick en speciell plats i mitt hjärta. Jag hade något svårare att få upp den berömda bokdörren i inledningen av Grace, men sedan var jag helt fast och väldigt fascinerad av hans förmåga att låta läsaren krypa in i en människas innersta vrå.
Så återigen – till alla – ett gott nytt bokår!
Monika