RSS - xml

Kontrollerades senast: 2022-08-13 20:01:14

omhälsa blog

omhälsa blog on Nouw

Jul

2018-12-11 21:43
Från omhälsa
Jag försöker inte att förbjuda något i matväg, däremot behöver man ju inte frossa för det. Nu till jul blir det ju lite mer av det goda.

Här om dagen bakade jag Icas saffrans-kladdkaka, så god!

Träningsflow!

2018-12-11 21:37
Från omhälsa
Just nu tycker jag att träningen är extra kul. Kanske för att jag varierar den så pass mycket!

Ena dagen kör jag styrka med stång, andra dagen jogg eller funktionell träning. Jag har även hunnit med en 6-timmars vandring från Göteborg-Lindome-Kungsbacka med en vän.

Tycker att det är så himla kul!

Favoritmålet

2018-11-29 18:54
Från omhälsa
Frukost som frukost och frukost som middag, det är det bästa!


Försämrad kondition

2018-11-29 18:50
Från omhälsa
En studie gjord av Elin Ekblom-Bak från 2018, visar att konditionen bland svenskar har försämrats. I studien: “Decline in cardiorespiratory fitness in the Swedish working force between 1995 and 2017” har 350 000 svenskar undersökts och man har sett en en nästintill fördubbling av andelen individer med hälsovådligt låg kondition. Störst försämring såg man bland annat hos män och lågutbildade. 

Jag som föredrar styrka framför kondition har bestämt mig för att sätta upp några konditions-mål för mig själv under denna vinter och vår! 

Äpplen

2018-11-19 14:20
Från omhälsa
På hösten äts det mycket äpplen!

Min favorit är att äta dom i klyftor på kvällen till en kopp te eller att ha det i gröten på morgonen.

Äpplen är järnrika, gör blodet basiskt, främjar matsmältningen, minskar risken för diabetes, förbättrar lymfsystemet och ser till att magen kommer igång mm. (Wilhelmsson, 2011).

Mellanmål

2018-11-12 15:33
Från omhälsa
Fem gånger om dagen försöker jag få i mig något att äta. Detta innebär mellanmål och som jag älskar mellis!

För några år sedan ville jag bygga muskler och oj vad svårt det var stt få i sig all den maten jag behövde och ändå gick jag ner i vikt konstigt nog. Idag har jag inte alls samma mål, nu försöker jag få i mig mat så jag håller blodsockernivån jämn samt har energi i kroppen!

Favori mellanmålen är t.ex. limpmacka med ost och frukt, smoothie, kest med nötter och bär/frukt, yoghurt med nötter eller granola, frukt och nötter, äggsmörgås, riskaka eller knäckebröd med avokado och chili, fryst banan med jordnötssmör, bananglass mm.


Höst-shot

2018-11-02 14:47
Från omhälsa
Med hösten kommer det förkylningar. Då brukar jag göra oss en flaska med vatten, ingefära, citron, gurkmeja och ibland även kanel. Allt detta får skjuda på spisen och sen tar jag mig en shot på morgonen. Smaken är inte den bästa men jag vill tro att det är bra för kroppen!


Ingefäran är bland annat antiinflammatorisk, immunstärkande och motarbetar diabetes.

Citronen stärker imuncellerna, är vätskedrivande och stärker matsmältningen.

Gurkmejan motverkar bakterier, är verksam antioxidant och stärker matsmältningen mm.

Kanelen förbättrar cirkulationen, kan minska högt blodtryck och är inflammationshämmande mm.

(Wilhelmsson, 2011).


Vitamin D

2018-11-02 13:59
Från omhälsa

D-vitamin får vi i oss genom sol och kost som t.ex fisk och mjölkprodukter (Livsmedelsverket). Enligt Livsmedelsverket är genomsnittsbehovet beräknat till 7,5 mikrogram per dag.

I Sverige och Danmark rekommenderas D-vitamin tillskott upp till 2 års ålder, i Finland upp till 18 års ålder, i Norge och på Island upp till 6 års ålder. D-vitaminets funktion är bland annat kroppens användning av kalcium och fosfor, upprätthåller ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag, motarbetar depression mm. (Wilhelmsson, 2011).

Brist på D-vitamin kan orsaka mjukt skelett, kramper men det har även visat sig vara betydande för andra sjukdomar (Livsmedelsverket).

Jag äter D-vitamin tillskott de dagar jag inte vistas i solen eller när solen inte är framme.


...på tal om min källa. Jag kan varmt rekommendera Näringsmedicinska uppslagsboken av Peter Wilhelmsson!



Livet är för kort för att inte få unna sig...

2018-10-25 13:27
Från omhälsa
Det här smällde jag och en vän i oss här om veckan på Le Gbg i Göteborg, 5/5!

Hösten 2018

2018-10-23 19:15
Från omhälsa
Den här hösten kan vara en av de bättre i mitt 27-åriga liv, att vara hemma med bebis är så otroligt mysigt. Inte bara att få ta del av allt som han går igenom, alla små framsteg, men också att laga goda frukostar på morgonen framför nyhetsmorgon, ta promenader mitt på dagen när solen skiner, träffa vänner samt lära känna nya människor, att få träna utomhus mitt på dagen i strålande sol eller i spöregn, läsa böcker, baka, laga mat, sitta på golvet och skoja med bebis en timme samt ha tid för reflektera. När ska man ha tid för det här när allt jobb drar igång igen? Jag njuter verkligen varje dag!

En annan sak som slagit mig är hur snabbt alla yrkesverksamma vänner och bekanta pratar, hur fort allting ska gå, all stress!