RSS - xml

Kontrollerades senast: 2019-09-11 12:53:09

sophieksg

sammanfattning utav året

2011-05-22 22:34

i början utav året så bestod projektet utav två delar, utlandsprojektet och UF. det var en period utav många möten och planering för att få det att gå ihop.


Jag var den enda i min grupp som åkte till tyskland medans de andra åkte till till spanien. vi valde ämnet invadrar politik där vi jämförde de olika länderna vi åkte till med sverige. medans vi förberede oss inför detta så arbetade vi med att starta upp företaget och vu bestämmde oss för vad vi ville göra och bestämde oss för att det skulle bli tandborstar med platsför tandkräm då vi ansåg att detta var ett problem som vi hade u vardagen, att på ett smidigt ha med sig tanborste på dagen. vi planerade att under året stå och sälja dessa och även sälja till andra företag. detta gick tyvärr inte så bra som vi planerat och vi sitter idag kvar med tandborstar i lagret. detta beror mycket på tidsbrist vilket är tråkigt ska vara en av anledningarna till att vi ska behöva misslyckas med vårat mål.


tidbrist är ett utav många problem vi stött på under året, men trots detta så har vi haft runt 6 säljtillfällen plus mässan. vi sålde även till travelheroes som har en butik i stockholm samt en hemsida.


valet att köpa in så många resulterade i att vi fick ha vår egen logga på produkten, så det var trisst att alla inte blev sålda. dock är det viktigatse att vi nått breakeven och gick i plus i slutet.


ett utav de största problemem vi sötte på var innan jul när vi riskerade att få tandborstarna efter mässan, men som tur var kunde vi samarbeta och lösa detta och kunde därför flyga hem dom och fick dom lagom till jul och kunde sälja dem som julklappar.


Jag har lärt mig mycket under året, allt från att se till att samarbeta med sex tjejer  i grupp och se till att alla kommer i tid. till att samarbeta med parterns i taiwan och lägga en lyckad beställning med en person som knappt kunde prata engelska. att båga ringa företag har varit lärorikt och något som kommer att vara användbart i framtiden. planera tiden har inte alltid varit det lättaste men det har i det stora hela fungerat bra. den här kursen har vari lärorik och jag kommer att ta med mig mycket till framtida jobb.


valen som vi har gjort har varit hela tiden varit medvetna motgångar går tyvärr itne att göra någonting åt, vi hade en plan att kunna sälja alla och vi gjorde vårt bästa vilket jag anser vara det viktigaste. vi har hela tiden kommunicerat för att på bästa sätt kunna dela upp arbetet för bästa reslultat.


under året har vi fått mycket bra respons från kunder för vår produkt och under mässan så var det även andra företag som tyckte att vi hade en mycket användbar produkt, til och med i den mån att de ville prova ett kort samarbete under dagenb vilklet var roligt! i och med detta är jag säker på att vi skulle kunna ha nått vårat mål att sälja alla tandbortar men förhoppningsvis så är de kunder vi haft nöjda och vi ör glada att ha fått så god respons och att andra än vi såg detta problem i vardagen och på resan.


Jag har haft en lärorikt, stressigt men framförallt roligt år med UF. tack för den här tiden!

årsredovisning och sista försäljningen

2011-05-19 09:05

vi håller nu på att avsluta allting och är snart färdiga med årsredovisningen. vi har under ett par veckor skrivit ihop detta och sitter nu och finslipar på det sista, vår rådgivare ska ska skriva vår revisionsberättelse. vi håller just nu på att jämföra budgeterna för att räkna ut utfallet.


vi har chans att få sälja några fler tandborstar då vi la ut dem på blocket och hittills har två personer nappat och vi får se hur vi går vidare med detta då de inte har sagt att de vill köpa än utan har bara visat återigen positiv respons. mem tyvärr säljer ju det inga tandborstar.


det har som vanligt blivit stressigt att få ihop alla och få tiden att skriva den, som tur är så var inte årsredovisningen lika stor som affärsplanen och arbetet har gått lite smidigare då vi bara hade en sak nu oxå, och inte som sist då vi även skrev paktikrapporten.


det är nu sista lektionen vi har att arbeta innan vi ska avveckla, det har varit ett lärorikt, stressigt och intressant år. och snart kommer en sammanfattning utav året.

möte med travel heroes 19/4

2011-04-23 14:18

lisa(vd) och michaela(försäljnings ansvarig) gick till mötet i tisdags och presenterade vår produkt och företag för travel heroes. det gick bra och med ett bra resultat! de ville till en början köpa in ALLA tandborstar vilket var runt 1000. lyckan var stor där ett tag, tyvärr så hade de inte ekonomisk möjlighet att göra detta eftersom de då skulle behöva skära ner på någon annan produkt. så just nu är planen att de i början på nästa vecka ska köpa in 100 st till att börja med. de sa även att den förmodligen kommer att sälja slut på en gång och de kommer då att köpa in flera, vilket vi självkalrt hoppas på. de blev positivt överraskade av vår produkt och tyckte att den var enkel och fräch att använda jämfört med en liknande produkt de tidigare sålt.


vi hade tidigare under ett möte med gruppen gjort upp en planering för pris beroende av hur många de vill köpa in. i och med att de köper in 100 st så sa vi att de kommer kosta 23 kr styck för att på bästa sätt gynna båda parter. hade de köpt in alla 1000 så hade de kostat 18 kr vilket endast är 3 kr över vårat inköpspris, vilket är en mycket bra deal för dem. därför valde vi att sätta ett hägre pris vid köp utav färre tandborstar.


i kommande vecka kommer vi att leverera tandborstarna samt börja på årsredovisningen.

farsta plis mörby vecka 14

2011-04-13 13:31

i fredags stod felicia w och lisa i mörby centrum för att sälja vår produkt. det gick inget vidare då det var lite fol och de stod bara där i ca 3-4 timmar. men några tandborstar blev sålda vilket ör bättre än inget!


i söndags stod jag med felicia r och michaela i farsta centrum vi stod där från klockan 11 till 4 och vi sålde 50 st vilket var målet för dagen. i början gick det trögt men i vågor kom folk och ofta när vi sålde kom folk fram och blev lockade av gruppsamlingen och ville ställa frågor och visade ett positivt intresse för vår produkt! många vänder tyvärr ryggenn till på en gång men även folk som välher att inte köpa ger positiv respons vilket är mycket kul.


i början på nästa vecka har vi bokat in ett möte med travel heros som har både en butik samt hemsida där de säljer bla. reseprodukter. vi kontaktade dom för ett par veckor sen och de har visat intresse att sälja produkten, vilket skulle vara riktigt kul! så tills dess ska vi förebereda oss inför diverse frågor som kan dyka upp så att vi är ense om vad som gäller. vi ska även lägga upp förslag på pris beroende på hur många de är intresserade av att köpa. mycket spännande! uppdatering kommer till nästa vecka, hejdå.

reflektion över mässan

2011-02-24 09:33

under måndagen och tisdagen stod vi på älvsjö mässan och sålde vår produkt. vi byggde upp vår monter som i sluändan faktsikt blev bra. vi provade lite olika laternativ då vi hade en vepa med logga, bår banderoll med en längre text på samt roll-upen. det slutade med att vi använde banderollen med en text som folk fastnade för, den stora texten som fick folk att stanna var" blev det en sanbbis imorse" som folk ofta kopplade till annat än att borsta tänderna.. sen satt vi upp bilder på kort väggarna som var kopplade till produkten samt tanborstar under banderollen. vi hade delade åsikter om roll-upen men sen kom vår rådgivare och tyckte absolut att vi skulle ha den för att synas mer, och så blev det!


under måndagskvällen så sålde vi runt 50 tandborstar vilket var över förväntan, då vi bara stod där under 3 tre timmar. vi fick mycket bra respons från de vi prata med, även folk som inte ville köpa något. det var synd att vi intehar hemsida då mnga verkade intresserade  av att kunna köpa från en sådan, men däremot fick de våra visitkort och vi hoppas på att de kommer göra beställningar på mejl.


under tisdagen fortsatte försäljning och i och med attd et frmst var ungdomar där räknade vi inte med att sälja så mycket, under förmiddagen gick det trögt men vi kommer igång sen. under tisdagen sålde vi runt 100 st vilket var mycket postivit! vi fick även ett erbjudande från ett annat uf företag som ville prova ett samatrbete, de ville merförsälja och trodde att vr produkt kunde hjälpa dem. vi hade inget att förlora och passade på att knyta kontakter. vi gjorde ett byte på 10 produkter vilket visade sig vara positivt då de sålde av vra produkter efter en halvtimme vilket vi även gjorde av deras. vet inte om det gav så mycket mer än extra marknadsföring men det var kul att prova något nytt och folk vi sålde till tyckte att det var en bra ide.


det var kul att det gick så bra, och att vi under större delen höll humöret uppe och vi han med lunch.


vi lockade folk genom att gå runt och få folk till vår monter genom att fota dem och att de skulle visa hur de borstade tänderna. det var en bra grej för att få dit ungdomar och sprida vårat varumärke även fast de inte hade pengar med sig för att köpa produkten.


vi hade ställt upp i tävling som var bästa logotyp, tyvärr så fick vi inget pris vilket var tråkigt eftersom de som vann hade en väldigt tråkig logga.


sammanfattningsvis så gick det överförväntan och det var kul att folk kom med positiv respons samt att andra företag blev så intresserade att de vill prova ett samarbete under mässan. vi hade fördelat timmarna bra och att alla inte var på samma ställe hela tiden utan vi gick runt för att locka människor och kopplade även försäljningen till facebook för att folk skulle komma ihåg oss efteråt.


farsta centrum vecka 5

2011-02-07 13:00

i helgen stod mina kära vänner i farsta centrum och sålde vår produkt, det verkar som att det gick bra och det sålde runt 100 st under helgen. tyvärr kunde jag inte vara där eftersom jag var tvungen att jobba, men kommer att gära mitt under mässan och förhoppningsvis nästa gång i farsta eller i mörby. de fick väldigt bra respons och vi fick även bra respons från en kund felicia ryhnell sålde till under julen som köpte upp runt 20 st, där alla hade varit jätte nöjda! Det går framåt nu men vi måste fortsätta försäljningen och merförsälja för att få så många som möjligt sålda.

vi fortsätter planeringen till  montern under veckan nu när vi fått lite mera tips, vilket vi ser framemot!

nuläget i UF

2011-01-31 13:50

Planeringen inför mässan fortsätter och vi har nu öven blivit sponsrade till montern. vi kommer att få vår logga på stort tryck som vi kommer att kunna att pryda väggarna med. vi kommer förmodligen att koppla montern till "för dig som är i farten" och sätta upp bilder som kan kopplas till det. vi kommer att den här veckan få t-shirtar som kan använda i helgen när vi ska stå i farsta centrum. Banderoll + rollup kom i fredags och blev riktigt snygga!


Vi måste boka nya tider till mörby centrum då man inte fick stå där under helgtider och vi ska i veckan även fortsätta att planera vår monter.



26/1 Projektredovisning

2011-01-26 11:29

Igår hade vi får redovisning och vi är äntligen klara efter en massa stress den senaste veckan. redovisningen gick bra och vi höll oss innanför tidsramarna vilket var postiv. vi fick lite respons som även den var positiv vilket var. Vi hade delat upp texten så att vi sa ungefär lika mycket och vi prata om denb delen vi skrivit, sassa och stina hade även avslut och inledning. Vi var klara med vad vi ville få fram och jag tror att kristina förstod vårat budskap med ämnet.


Som jag har skrivit under projektets gång så har det varit svårt för oss att komma igång i och med att vi har haft mycket med UF ( skriver om det i ett annat inlägg) vi har därför haft svårt att lägga tid på att bärja srkiva denna redovisning och för två, tre veckor sen hade vi inte mer än en del internet källor och några dåliga böcker som vi aldrig fick användning av. Ämnet vi skrev om var intrtessant men det var svårt att hitta böcker i ämnet, särkilt när det även andlade om de senaste tio åren.


Det känns som att hela detta projekt har varit luddigt och hur redovisningen skulle se ut fick vi inte reda för förren precis innan jullovet då vi tidigare hade tänkt att göra en uppsats. Så tur i otur att vi inte började tidigare. Vi fick tillslut ihop en bra redovosning tycker jag även om vi var ute i sista sekunden och fick lägga ner många långa timmar i sträck för att få ihop det till inte bara en flytande text utav vi kom under tidensgång även på att vi behövde anpassa vår fråga, vilket gjorde arbetet mycket enklare. I projekektet har vi haft några större motgångar förutom trötthet och krock med UF som har gjort att vi skjutit på arbetet, men när vi väl kom igång så gick det bra och vi som grupp arbetade mycket bra tillsammans. Vi kom överrens om ett upplägg och därifrån fick vi färdigt arbetet på 3,4 lååånga möten. Vad vi skulle ha gjort för att fått det bättre är självklart att börja i tid, vi skulle då inte kännt samma stress fast å andra sidan skulle vi då fått göra om allt så jag måste säga att vi löste det här på ett mycket bra sätt.


Vi borde även ha kollat upp mer fakta under praktikten, det ända jag fick reda på där var det jah läörde mig under lektionstid, vilket visserligen var väl använd information som vi kunde spinna vidare på. Men när vi var i tyskland så var det så mycket annat som hände med nya intryck och upllevelser att man knappt hade tiden eller orken att lägga på projektarbetet .


Det är skönt att nu kunna lägga det här åt sidan för att lägga all energi på UF, vi kommer nu har med tid att göra vårt bästa under våren!

24/1 UF

2011-01-24 21:32

Idag fick vi den slutgilitiga banderollen samt roll-upen som vi kommer att använda os av i köpcentrum samt på UF mässan. Efter att bollat ideer och fått 4 olika alternativ på de båda så bestämde vi oss hur vi ville att de skulle se ut. Banderollen kommer bli mer som reklam och som kommer vara upseendeväckande på mässan medan roll-upen är mer diskret som vi kommer att använda vid alla tillfällen.


Det var svårt att veta hur vi ville att den skulle se ut eftersom vi tidigare aldrig jobbat med detta och det är svårt att veta vad som är snyggt. De vi arbetar med var dock mycket samarbets villiga och vänliga och vi kom tillslut fram till något mycket bra med bra hjälp från våra sponsorer.

24/1 projekt

2011-01-24 21:17

i fredags fick vi låna ett rum på företagsekonomiska institutet, (sassas pappas jobb) där vi satt från 9-5 för att arbeta med projektet. Vi samanställde de olika analyserna på förmiddagen samt fortsatte att arbeta på källkritiken som vi måste kompletera med. Efter en mysig lunch fortsatte vi med samanställningen för och läste högt igenom hela texten för att komma med konstruktiv kritik på de olika texterna och få någon annans syn på de man själv skrivit för att på bäta sätt arbeta med texten. Det är bra då man är flera och har delat upp det att gå igenom då man ofta blir blind på sin egna text.


Idag fortsatte vi att bearbeta texten då vi förra gången kom fram till att vi behövde korta ner analysen om sverige samyt att andr mindre förändringar behövdes för att texten skulle bli komplett. Vi skrev slutsatsen gemensamt efter att en engång läst igenom sverige och kortat ner den till det bättre. Vi skrev slutsatsen gemensamt för att alla skulle kunna med sina ideer och kunskap om de olika länderna. Eftersom vi tidigare delat upp de tre länderna två och två så kunde man självklart mer om ett land än ett annat och vi tyckte därför att skriva den gemensamt var det bästa för att dela våra kunskaper.


Efter att vi pratat med Kristina då vi inte var säkra på hur utförligt vi var tvunga att skriva om våra källor var vi tvunga att dela in dem i huvudkällor samt övriga. Huvudkällorna var vi tvunga att skriva utförligare och vi delade därför upp dessa och skrev var för sig om de källor man använd sig utav för att vara så effektiva som möjligt.


måndag 17 januari, projekt

2011-01-17 20:16

Idag satt vi från klockan 9-14 och kämpade på med projektet. Vi delade upp arbetet två och två så att jag och felicia skrev och letade sista informationen till tyskland. Vi fick klart allt om spaninen, dock lite kvar om Sverige samt Tyskland men vi kommer att fixa det sista på torsdag. Vi kommer sedan att sammanställa texten med en inlending och slutsats och jag tror att vi även kommer att skriva en kompletterande källkritik för större chans till bättre betyg.


Arbetet flöt på bra, tyvärr är det svårt att hitta lönestatstik för Tyskland och dess invandrare men vi ska fortsätta leta vidare på torsdag.

söndag 16 januari projekt

2011-01-16 18:21

Jag skulle idag ha arbetat med halva gruppen med projektet då vi valde att dela upp det för att sedan ses alla sex imorgon för att skriva ihop det till en sammanhängande text. Tyvärr hade jag inte möjlighet att medverka idag pga. av personliga själ. Jag har nu under eftermiddagen läst igenom allas anteckningar samt letat upp kompleterande källor om främlingsfientlighet i främst Tyskland som vi ska arbeta vidare med imorgon.


Det känns bra att vi nu har kommit igång och har en plan för hur arbetet ska läggas upp under veckan. Vi kommer under måndagen samt torsdagen jobba på förfullt, och om vi behöver planera in ytterliggare tid.

torsdag vecka 2, inlägg två, lösning

2011-01-13 15:02

Vi har har nu lagt upp en plan om hur vi ska fortsätta i all stress. Vi kommer imorogn att anpassa våra små frågor till frågeställningen för att få en röd tråd i texten. För att komma igång i bearbetningen kommer vi imorgon att skriva korta svar och brainstrorma till alla frågor och vad som ska ligga under varje rubrik i analysmodellen. För att sedan fortsätta att skriva på redovisningen och kolla upp källor för att få ihop alla information vi kommer att behöva.


Hoppas att vi kommer igång imorgon, stay tuned!

projekt torsdag vecka 2

2011-01-13 13:51

vi sitter nu och väntar på att kristina ska komma och hjälpa oss att komma igång med texten, vi vet inte hur vi ska komma igång eller hur vi ska komma igång med texten eller hur vi ska lägga upp vår presentation. vI hade heller inte hela frågeställningen då vi saknar två gruppmedlemmar så det tog ett tag innan vi kom igång överhuvudtaget..


vi har skjutit på arbetet för mycket har vi kommit fram till flera gånger, men problemet ligget i att vi inte har klart för oss hur arbetet ska vara nu, två veckor innan redovisning.. vi hoppas på att komma igång idag, bearbeta och sen komma igång att skriva redovisningen till helgen och nästa vecka. Det blir att slita hårt tills vi är färdiga nu!

UF vecka torsdag vecka 2

2011-01-13 13:16

Hej,


Idag fixade vi med lite små saker inför UF. Vi ska få loggan i PDF fil imorogn så att vi kan skicka den samt text till företaget som ska göra våran rollup. Det är micce rylander agancy som hjälper oss med detta. Vi har även läst på inför mässan och bestämt att vi ska skicka in tävlings bidrag, vi ska tävla i bästa logotyp.Vi ska öven hyra ett bord, om vi hittar någonstans där man kan höra av sig om det vilket var svårt..


Efter alla svårigheter i julas med att produkterna skickades till fel adress till en början så har vi nu kontakt med en tjej som tidigare varit intressrad av produkten och haft kontakt med samma leverantör. Vi ska försöka boka in ett möte med henne för ideer och försäljning.


Vi har köpt visitkort för de pengar vi har tjänat in på de tandborstar vi har sålt till nära och kära under lovet. vi har sålt 100-200 st för 40 eller 30 kr styck.


Kommer inte ihåg om jag sagt det men vi kommer att ha samanlagt med 10 ytterligare säljtillfällen, i farsta, mörby centrum samt mässan.


Vi skickade en intresse anmälan till design torget, då vi tror att våran produkt kan passa in i deras sortiment på arlanda.


projekt vecka 51

2010-12-21 09:56

Vi står just nu still i arbetet, vi har informationen och ska börja jobba med presentationen så fort vi får tid. Som jag tidigare sagt är det svårt att få tid för projektet och i måndags när vi hade planerad tid började vi istället med UF då vi fick kontakt med sponsorer.


Vi borde ha tagit oss mer tid för att jobba med projektet men mycket är just nu luddigt, men dock måste arbetet göras. Vi får tolka uppgiftet på bästa sätt och ska nu komma igång att skriva ..

vecka 51

2010-12-21 09:51

Nu har vi fått våra produkter och försäljingen är i fullgång, vi har även fått sponsorer som ska hjälpa oss att göra roll ups och en banderoll. Under lovet kommer vi nu att fortsätta att jobba inför mässan och planera vad vi vill tävla i.


Försäljningen har börjat genom att vi säljer direkt till personer och vi har gjort en mindre reklam bild som visar vad för produkt vi har, samt funktionen.

projekt arbete

2010-12-13 13:05

Vi jobbar fortfarande med att samla ihop information till våran redovisning, främst på internet. tyvärr slutar det oftast med att vi börjar arbeta med UF vilket inte är så bra. Det blir hårt arbete med att avsluta BAD projektet de kommande veckorna.

torsdag 9 december UF

2010-12-13 13:03

Idag träffade vi våran rådgivare och fick tips om fler säljtillfällen och hur vi ska gå tillväga. Hon hade även en kontakt i Orsa som kanske kan hjälpa oss med roll ups. Vi bollade lite ideer och hon tyckte att det var bra att vi fortsatte på samma ide nu när vi kommit så pass långt.


Vi fortsatte arbetet hemma hos Lisa där vi fick svar från mörby centrum, så nu ska vi även stå där i vår och sälja.

måndag 6 december UF

2010-12-13 13:00

Vi tog beslutet att fortsätta med våran ide då vi blev sponsrade med pengar för att flyga över produkten. vi ringde runt till oilka köpcentrum för att få fler sälj tillfällen, vi fick napp. så i vår kommer vi att stå i Farsta Centrum och sälja våran produkt!


Nu ska vi fortsätta genom att hitta någon som kan hjälpa oss med att fixa roll ups samt tröjor.