RSS - xml

Kontrollerades senast: 2019-08-17 11:34:06

Jojogadmar

jojogadmar blogg på Nouw

Food I eat in a day

2018-08-29 19:23
Från jojogadmar

Frukost (mål 1)

Havregrynsröt. Välj någonting som du vet att du kan stå dig länge på. Jag mixtrade länge med min gröt för att hitta den godaste kombinationen som föll mig i smaken. Många tycker äpple och kanel men jag tycker äpple i gröten blir för sötsliskigt. Är du som jag är mitt heta tips hallon, både syrligt och sött.
Hur jag gör gröten:
- 1 dl fiberhavregryn
- Chiafrön
- Ca. 1 dl vatten (brukar ta lite mer)
- In i mikron på 2-3 min
- När gröten är färdig, häll i hallonen och blanda om ordentligt
- Kanel ovanpå (always)
- Mandelmjölk eller minimjölk

Mellanmål (mål 2)

Kvarg eller chiapudding och kaffe. Kan emellanåt bli en frukt enbart eller med en frukt till, beror på hur hungrig jag känner mig. Jag föredrar banan för det mättar bättre.

Lunch (mål 3)

Jag är en rutinmänniska som ni nu säkert vet. Så ofta äter jag samma mat om det är något jag tycker om. Men några exempel på mat jag gör är:
- Fisk, äggsås och potatis.
- Ris, kyckling och currysås.
- Kassler och broccoligratäng.
- Torskrygg, potatis och citronsås.
- Kassler och blomkålsstuvning med grönsakspasta.
- Lax med ris och någon alternativ sås.
Låter relativt enformigt men mitt bästa tips är helt klart att äta fisk. Torsk är en väldigt snål fisk och sen är den ju också väldigt god. Glöm inte grönsaker friends!

Och ni kommer säkert höra folk som tycker att man ska krydda maten så lite som möjligt för kryddor innehåller socker, jag säger - krydda skiten ur maten! Om det får dig att tycka det är gott och gör att du kan äta flera matlådor av det utan att tröttna så kör på. Bättre att du får i dig lite socker från kryddor i lite vanlig husmanskost än att du trycker i dig en godispåse.

Mellanmål 2 (mål 4)

Frukt. Det är oftast innan gymmet så tar det som är snabbt och smidigt.


Middag (mål 5)

När jag lagar mat så gör jag många matlådor (för jag avskyr att laga mat) så det jag åt till lunch äter jag igen till middag.


Kvällsmat (mål 6)

Beroende på hur mycket klockan är så äter jag ett mål till. Brukar försöka tänka på att inte äta efter kl 20 så det här målet beror helt på när jag började äta på morgonen.
Det vanligaste jag äter då är två vändstekta ägg och the eller citronvatten till.

Breakfast (Meal 1)

Oatmeal. Choose something that will last you a long time. I tried everything with my oatmeal to find the best combination for me. Many people like apple and cinnamon, but I think apples in the oat are too sweet. If you're like me, a hot tip is raspberries in the oatmeal, both sweet and sour.
How I do the oatmeal:
- 1 dl oats with fiber
- Chia seeds
- Approx. 1 dl water (I usually take a little more)
- Microwave for 2-3 minutes
- When the oatmeal is ready, pour the raspberries in and mix thoroughly
- Cinnamon on top (always)
- Almond milk or milk with less fat

Snack (Meal 2)

Kvarg or chiapudding and coffee. It can occasionally be just a fruit or kvarg with a fruit, depends on how hungry I feel. I prefer a banana because it makes me last longer.

Lunch (Meal 3)

I'm a routine person, as you probably know. So often I eat the same food if it's something I like.
But some examples of food I make are:
- Fish, egg sauce and potatoes.
- Rice, chicken and curry sauce.
- Smoked gammon and broccoli grains with rice.
- Codfish, potato and lemon sauce.
- Smoked gammon and cauliflower-stew with vegetable-pasta.
- Salmon with rice and some alternative sauce.
Sounds relatively monotonous but my best tip is definitely eating fish. Codfish is a very lean fish and also, it tastes amazing. Don't forget vegetables my friends!

And you will probably hear people who likes to use as little spices as possible in their food because spices contains sugar, I say - spice the shit out of your food! If it makes it taste better and it makes it more likely for you to continue eating your lunch boxes, then by all means carry on. It's better that you get a small amount of sugar from spices in your home cooked food rather than you shoving in candy in your system.

Snack 2 (Meal 4)

Fruit. It is usually before the gym so take something quick and easy.

Dinner (Meal 5)

When I cook, I do a lot of lunch boxes (because I hate to cook) so what I eat for lunch, I eat again for dinner.

Evening meal (Meal 6)

Depending on what time it is, I'm eating one last meal. Usually I try to not eat after 8 o'clock so this meal depends entirely on when I started eating that day. The most common thing I eat then are two double pan-fried eggs and thé or lemon water.

7 things I changed in my diet

2018-08-19 19:46
Från jojogadmar

1. Sluta med vitt bröd, det bästa brödet du kan äta är hembakat (osötat filmjölksbröd är ett hett tips).
2. Stek maten i olivolja istället för smör
3. Byt ut vetemjöl mot havremjöl
4. Ost = no
5. Kanel is your friend (har ingen aning om det faktiskt hjälpte något men det sägs att kanel ökar förbränningen). Tips: kanel i kaffe är utsökt
6. Jag bytte mjölk mot mandelmjök i min dagliga morgongröt
7. Ha alltid mellanmål förberedda - kvarg, chiapudding, frukt, avokado, ägg etc.

..........

1. Quit white bread, the best bread is home made (unsweetend sour milk bread is a hot tip)
2. Use olive oil insead of butter when frying your food
3. Exchange regular flour to oat flour
4. Cheese = no
5. Cinnamon is your friend (don’t know if it actually made any difference but
it is said that cinnamon improves combustion) Tip: cinnamon in coffee is delicious
6. I changed cow milk to unsweetend, unrosted almond milk in my daily oatmeal
7.
Always have healthy snacks prepared - kvarg, chiapudding, fruit, avocado, egg etc.

Something to consider

2018-08-16 12:59
Från jojogadmar

Då var man påväg till Stockholm, inte varit där på flera år. Är man en jönköpingsbo är sannolikheten större att man åker till Göteborg istället, men Stockholm är ju så fint!
Mina sista dagar på semestern känns ledsamma men också sköna, rutinmänniska som man är. Känner mig både peppad och lite nedtyngd över att börja skolan igen. Det återstår tre tuffa terminer av plugg och det är väl inte något jag ser fram emot.

Något jag suttit och reflekterat över under den här långa bussresan uppåt i landet är hur andra människor ser på en. Hur man alltid kommer att vara ”för”-någonting. För stor, för lat, för aktiv, för smal osv.
Jag säger detta mycket till oss tjejer faktiskt, vi ska ju lyfta upp och peppa varandra men det är från andra tjejer man hör dessa kommentarer.

När jag var lite större innan så hörde jag tack och lov aldrig sådana kommentarer men det är som att nu när man har gjort ett hårt jobb och fortsätter lägga ner timmarna på det så kan man istället få kommentarer som: oj, du har inte gått lite för långt nu va? Har du gått ner ännu mer i vikt?
Om dessa människor visste hur mina rutiner såg ut... Det är som att man aldrig ska få vara nöjd med någonting.

Lite vad jag känner också är att SLUTA JÄMFÖRA MED ANDRA! Mår du bra av att träna 2 gånger i veckan, by all means. Mår jag bra av att träna 5 gånger i veckan, ja men låt mig då? Sluta bli stressad över vad andra gör! Du känner din kropp bäst och så länge du håller det på en hälsosam nivå, vad är då problemet?

Har jag ätit ohälsosamt en dag, inte stressar jag upp mig och måste träna dagen efter för att kompensera. Jag har mina bestämda träningspass i veckan för att jag är en rutinmänniska och jag mår BRA av det - där har ni skillnaden på en hälsosam och ohälsosam nivå.

Vad jag vill komma med detta är att en positiv syn på kost och träning kommer helt klart inifrån, du måste känna att du mår bra av det, MEN. Om man har en positiv inställning till varandra och stöttar one another så lovar jag att vi kommer må bra mycket bättre både fysiskt och psykiskt.

Nu fick ni något att tänka på, och ni som är duktiga på att lyfta upp och stötta varandra, puss!

.....

I’m on my way to Stockholm, not been there for several years. If you’re a ”jönköpingsbo”, the probability is that you go to Gothenburg instead, but Stockholm is beautiful!

I’m on to my last days of holiday and it feels sad but also soothing, a routine person as I am. Feeling both excited and a little bit bummed about starting school again. Three tough semesters remaining of studies and that’s not something I look forward to.

Something I reflected on during this long bus ride up the country is how other people look at one another. How you will always be "too"-something. Too big, too lazy, too active, too narrow, etc.
I am saying this especially to us girls actually, we’re suppose to empower each other but it's from other girls you hear these comments.

When I use to be a little bit bigger, I never heard such comments thankfully. But it's like, now that you've done a hard job and continue to give in the hours, you get comments like: oh, haven’t you gone a bit too far now? Have you lost even more weight?
If these people knew what my routines look like ... It's like you can never be happy with anything.

I feel like, if you could just STOP COMPARE YOURSELF WITH OTHERS! Do you feel good with working out 2 times a week, by all means. Do I feel good working out 5 times a week, then can’t you just let me? Stop being stressed over what others are doing! You know your body best and as long as you keep it on a healthy level, what is the problem?

If I’ve been eating unhealthy one day, I don’t stress about it and feel like I have to work out the day after to compensate. I have my regular days in a week where I go to the gym because I am a routine person and routines makes me feel GOOD - that’s the difference between a healthy and an unhealthy mindset.

What I want to say with this is that a positive view of diet and exercise clearly comes from within, you have to feel good about yourself, BUT. If you have a positive attitude to each other and support one another, I promise we will all feel way better both physically and mentally.

Now I gave you something to think about, and shoutout to those who are good at giving positive feedback and supporting each other, xoxo!

10 tips on how to find motivation

2018-08-16 10:11
Från jojogadmar

1. Hitta en träningskompis med samma ambition som du.
2. Testa dig fram och se vilken träningsform som passar dig! Alla gillar inte gymmet och alla gillar inte löpträning.
3. Sätt upp mål. Ska du tappa vikt snabbt eller ska du skapa en ny livsstil?
4. Kosten är viktig! Men kom också ihåg att äta det du tycker om. Gör istället dina favoritmaträtter nyttigare.
5. Var inte rädd för styrketräning! Tunga vikter är bra att utmana kroppen med.
6. Kanske ett dåligt tips men det har fungerat för mig. Sluta känna efter så mycket, du kanske börjar känna dig lite småsjuk och väljer att stanna hemma från gymmet några dagar för att vila upp dig och komma tillbaka starkare. I call bullshit, när du är uppe i ett flow och tar ett break är chansen större att du har tappat motivationen till att komma tillbaka igen.
7. Ta förebilder! Du kanske inte alls tränar för att ändra utseendet (och det är bra det), men att se din kropp förändras och se muskler kika fram lite här och var det driver en till att vilja fortsätta.
8. Filma dig själv på gymmet, eller be någon filma åt dig. Det har lite att göra med punkten ovanför, men också för att du ska få en bättre form. Om du vet hur du ser ut när du gör en övning är sannolikheten också större att du kan justera kroppen så att du får ex. bättre muskelkontakt.
9. Variera träningen. Testa nya övningar, utmana dig själv. Ta inspiration från andra.
10. Ta dig iväg. Jag vet hur jobbigt det är att ta sig iväg när man har kommit hem efter t.ex. jobb eller skola. Så ett bra (och väl beprövat tips) är att ha med sig träningskläder och ta ett pass direkt efter. Då har du redan gjort dig besväret med att släpa med dig din gymväska och kan lika gärna pallra iväg din röv dit. Jag återknyter även denna sista punkten med den första - en träningskompis gör det svårare att skita i det.

......

1. Find a training partner with the same ambition as you.
2. Test yourself and see what kind of training is right for you! Everyone doesn’t like the gym and everyone doesn’t like running.
3. Set goals. Do you want to lose weight quickly or are you going to start a new lifestyle?
4. The food is important! But remember to eat what you like. Instead, make your favorite dishes more healthy.
5. Don’t be afraid of weight lifting! Heavy weights are good to challenge the body with.
6. Maybe a bad tip but it worked for me. Stop feeling your body too much, you may start to feel sick and choose to stay home from the gym for a few days to rest and get back stronger. In call bullshit, when you're up in a flow and taking a break, chances are you've lost your motivation to come back again.
7. Take before pictures! You may not even give in the work to change the look (and that's a good thing), but to see your body change and see the muscles peak a little here and there, it drives one to want to continue.
8. Film yourself at the gym, or ask someone to film for you. It has a lot to do with tip number 7, but also to get a better shape. If you know how you look when doing an exercise, it’s more possible that you can adjust your body to get ex. better muscle contact.
9. Varie your training. Test new exercises, challenge yourself. Take inspiration from others.
10. Go. I know how hard it is to go to the gym after coming home for example. job or school. So a good (and well-proven tip) is to bring exercise clothes and do the workout immediately after. Then you’ve already made the trouble of dragging your gym bag with you that you might as well drag your ass there. I also reconnect this last point with the first one - a training partner makes it harder to skip the workout.

Från då till nu

2018-08-12 20:58
Från jojogadmar

Hej alla fina som fortfarande läser bloggar!
Jag var en flitigt blogganvändare förr men slutade väl egentligen utan någon större anledning.

På den här bloggen brukade jag skriva om mig själv och mitt liv, vad jag gjorde om dagarna etc. Tanken är väl att jag ska fortsätta med det men kanske ha ett huvudfokus på träning och motivation till att göra en förändring.

Jag har alltid varit träningsintresserad och egentligen alltid varit aktiv. Som barn och tonåring spenderade jag alla dagar och lite till i badhuset som simmare. Efter många år som tävlingsaktiv simmare med många SumSim (ungdoms-SM) och Nordiska ungdomsmästerskapen i ryggen valde jag att skola om mig till simhoppare, en kort men ändå rätt bra ”karriär” där jag också tävlade i ungdoms-SM och SM.

När jag la min karriär i vatten bakom mig var jag en aning vilse, jag visste inte hur man tränade själv för träning var alltid ett ”måste” för mig. Jag förstod inte folk som tränade för sin egen skull, förstod inte vad det roliga var i det. Vet inte om det är någon som känner igen sig i det efter många år av sträng, tuff och intensiv träning där man spenderade majoriteten av sina timmar under ett dygn? Jag var vilsen i alla fall och sadlade om till att sitta på kanten och jobba som tränare.

Jag fick ett infall tillsammans med en av mina bästa vänner att vi skulle testa på MMA, det var ju ”coolt”. Så vi letade upp en lokal dojjo och de sa att de hade lediga platser i en grupp med Brasiliansk Jujutsu (brottningsdelen i MMA). Vi valde att testa och jag fastnade. Helt plötsligt hade jag slängt in mig i ett helt annat träningssätt och efter ungefär ett halvår tävlade jag SM -58kg, kom på 4e plats och var nöjd med min prestation men avskydde ångesten innan tävling. Jag stannade inom den sporten i lite mer än ett år.

Är det någon som ser ett mönster än? Jag var alltid snabbt in i tävling, jag kanske inte var mogen för det men alla sporter jag valde var tävlingssporter och jag HATADE att tävla, det var det som fick mig att sluta simma från första början. Inte konstigt att de andra sporterna var relativt kortvariga då.

Okej, nu hade jag slutat med BJJ, vad skulle jag göra nu? Jag hade ingen tränare som kunde säga åt mig vad jag skulle göra. Visst, jag var fortfarande själv tränare och visste precis hur jag skulle motivera andra och hur de skulle träna på bästa sätt, men jag visste inte mitt eget sätt. Det var ju en tränares jobb att säga vad jag behövde träna på, eller?

Jag började gå lite till gymmet, men det var väldigt sporadiskt. Jag kunde ha motivation till att träna i några veckor, sen fallerade det och så blev jag tvungen att börja om på ruta ett igen.

Det sista halvåret in i 3an på gymnasiet träffade jag min sambo Albin, och han swipade sitt gymkort flitigt. Han gav mig motivation till att börja gymma mer, köra tyngre vikter och bygga muskler. Jag kände att det var en träningsform jag gillade (då jag avskyr cardio) och vi tränade mycket och ofta. Däremot någon gång efter studenten så skadade jag ryggen vilket ledde till att all träning gick förlorad. Jag tappade motivationen, jag sänkte även Albins motivation när vi helt plötsligt inte kunde gå till gymmet tillsammans längre.

Jag har alltid varit en godis- och sötsaksråtta men min träning kompenserade alltid för det. Det innebar att jag sakta men säkert började gå upp i vikt. Det gav mig dåligt självförtroende och jag ville inte ens visa mig för min sambo. Jag vet att det låter jättehemskt och inte alls Body Positivity, men ni måste också förstå att när någon som varit vältränad hela livet helt plötsligt inte är det längre, då tappar man bort sig själv.

När ryggen blev bättre efter all tråkig rehab började jag sporadiskt gå till gymmet igen. Jag tror många känner igen sig här dock, att man börjar träna och kommer in i ett bra flow, motivationen är på topp! Och sen blir man sjuk. Så höll jag på i flera månader. Nu i efterhand tror jag att jag kände efter lite för mycket, men just då förstod jag inte det.



Åren gick, jag la på mig mer och mer i vikt. Det underliga som jag än idag inte förstår är att jag aldrig såg mig själv som stor. Visst, jag var absolut inte bekväm i min kropp men jag insåg inte hur långt jag hade låtit det hela gå. Jag var en mästare på att dölja hur min kropp egentligen såg ut på bilder. Jag kunde mina poser och jag visste hur jag skulle vinkla huvudet för att jag skulle se smalare ut. Det är därför jag än idag har svårt att hitta bra transformation-bilder för skillnaden ser inte så radikal ut.

Våren 2016
Skiljer inte mycket på de båda bilderna och vikten var densamma, förutom att den nedersta bilden är "the power of knowing your angles"

Sommaren 2016 och november 2016

Jag var ganska bra på att dölja mig bakom mycket kläder eller mörka kläder.

Förra sommaren (2017) började jag och min mamma att konditionsträna (kom ihåg att jag avskydde cardio). Visst, jag gick ner en del i vikt då också. Men precis som många andra känner igen så gick jag upp den vikten lika snabbt, och förmodligen lite extra därtill.





Under hösten 2017 började jag och min klasskompis/vapendragare gymma ihop. Vi tränade på bra, enbart styrketräning men det var ju det vi tyckte var roligast. Det hände inte jättemycket i vikten för övrigt under den tiden. Jag la på mig mer muskler helt klart så om inte annat kanske jag gick upp lite i vikt istället. Vi hade däremot som ett gemensamt mål att till sommaren 2018 SKULLE vi ha våra beach bodies. Och ja, jag vet att det bara är att ta på sig en bikini och så har man en bikinikropp. Men ni förstår var jag vill komma fram till.

1a mars 2018 satte vi igång på allvar, målet var att hålla på i tre månader och därefter se om vi fått något resultat. Jag tror faktiskt aldrig att jag räknade med att gå ner så mycket i vikt och jag tror för den delen inte att jag skulle ha fått den motivationen jag fick!







Idag är jag 14,6kg lättare och har aldrig känt mig starkare.

Extreme makeover (home edition)

2016-03-07 23:06
Från jojogadmar

Hallå alla gamla och goa!
Inte säker på om det är någon som har hängt kvar här efter uppdatering -0 men å andra sidan vet jag inte om man ska tolka det som att jag har har ett väldigt händelserikt liv. Kanske.

På tal om mitt händelserika liv så är jag och pojkvännen i full rulle med att totalrenovera hela lägenheten. Eller ja, på toaletten bytte vi enbart inredningen men allt annat totalrenoveras. Väggarna målad, golvet byts ut, platsbygge såsom garderober och nu har vi kommit till den förtjusande delen då det är dags för... KÖKET!

Ni kan inte ana hur läge vi har sett fram emot det här. (Alltså att få en diskmaskin #prio1)
Så min tanke var att jag ska visa lite förebilder på hur köket ser ut just nu när allt är utrivet och sen när vi är färdiga hade jag tänkt visa hur rummen såg ut från början och sen bilder på det slutgiltiga resultatet i hela lägenheten. Tyvärr tog jag bara progress-bilder i köket men jag ska i alla fall försöka leta fram bilder på vår utgångspunkt.

Såååå without further ado...

Där har alltså vår köksbänk + alla vitvaror (- kyl/frys) samt diskho och högskåp suttit och såhär såg det ut när allt blev bortplockat.

Och till vänster ser ni där vår kyl och frys tidigare har haft sin plats samt en liten garderob med ingången från hallen. Allt är nu äntligen bortrivet och vi får se ett kök ta sin form lite för varje dag som går, så spännande!

Dream kitchen, HERE WE COME!!

Dag 3 Disneyland Paris

2015-08-27 09:00
Från jojogadmar

Ja kära vänner, vi var så barnsliga att vi åkte till Disneyland under vår vistelse i Paris. Jag var från början inte alls sugen på att åka dit då vi hade stött på en riktigt bra outlet vid namn La Valleé Village Outlet där de hade kända märken som Ralph Lauren, Hugo Boss, Gucci, Calvin Klein, Armani och en massa mer. Jag slet mig därifrån med en rosa piké, en rosa kofta och en blå skjorta, allt från Ralph Lauren. Samt köpte jag två par trosor från Calvin Klein Underwear, inte helt fel.


Därefter åkte vi till Disneyland och klockan var relativt mycket och jag tyckte det kändes ovärt. Men som den snälla flickvännen jag är så följde jag med dit och betalade inträdet för mig som låg på ungefär 720 (!!!) för EN park. För er som inte visste det så har Disneyland två parker. Den ena är känd som den vanliga Disneyland Park och den andra är Disneyland Studios. Vi valde parken och oboy är jag glad att vi drog dit ändå?! Vilket ställe!

När vi var nära på att svimma utan att ha ätit sen på morgonen (kl. var ungefär halv 5 där) så blev vi tvungna att äta någonstans. Det blev i Star Warsbyggnaden och Albin beställde en Darth Vaderhamburgare med svart bröd. Mums...

Törnrosas Slott
Alice i Underlandet

Ja Jag vet att jag ser hemsk ut på bilden. Till mitt försvar hade jag bultande huvudvärk och det var ungefär en miljard grader ute...

Pirates of the Caribbean

På den sidan av parken åkte vi en attraktion som var ungefär som Flumride på Liseberg förutom att den var lite lugnare och mycket längre! De hade gjort allt under jord där det var mörkt och grottliknande med vaxdockor som skulle illustrera delar ur filmerna. Ärligt talat var jag lycklig att vi valde att åka den attraktionen även om vi inte visste att det skulle vara det. (Och skönt att komma undan solen några minuter)

Triumfbågen, Louvren, Notre Dame

2015-08-26 12:47
Från jojogadmar

Andra dagen fortsatte med mer sightseeing då vi gick från Eiffeltornet till Triumfbågen och därifrån tog vi cykel till Louvren och sen en tioll promenad till Notre Dame. ☀

Eiffeltornet

2015-08-26 10:00
Från jojogadmar

Den stora konstiga utställningsbyggnaden lokaliserat någonstans i det centrala Paris, also known as Eiffeltornet.

Turister i Paradiset

2015-08-26 09:22
Från jojogadmar

Dag 2 i Paris var vi riktiga turister, det var nog bara midjeväskan som saknades. Vi bestämde oss för att promenera runt i Paris istället för att åka tunnelbanan även om det var extremt enkelt. Vi började tidigt på morgonen på tisdagen att promenera mot Eiffeltornet och under tiden såg vi otroliga byggnader och butiker. Vilken stad!