RSS - xml

Kontrollerades senast: 2018-12-12 03:26:53

Nadjaskitchen.se

en mat/bakblogg med över 600 ViktVäktarrecept - vanlig mat som passar alla

Biff Stroganoff

2018-12-11 10:45
Från Nadja
En god Biff Stroganoff går alltid hem. Servera den gärna med ris eller pasta.

Middagsmeny 50/2018

2018-12-09 09:36
Från Nadja
Då var det söndag igen och dags för en ny middagsmeny. Denna vecka så vill jag tipsa er om steken som finns under söndagen. Vet ni hur gott det är med franska kryddor på kyckling och fläskkött? Jag älskar det! Om ni inte har kryddblandningen hemma så går det bra med bara t.ex rosmarin också, supergott det med. Annars blir det mycket annat som är gott: Quiche Lorraine (Skink- och ostpaj), Italienska köttbullar i tomatsås och goda fyllda Quesadillas. Ha en mycket fin vecka och andra advent! Nadja Alla recepten är beräknade efter Viktväktarnas program till oss som är Viktväktare. Följ mig gärna även på Instagram: Nadjaskitchen Måndag: Mager Quiche Lorraine Tisdag: Italienska köttbulla i mild tomatsås Onsdag: Marinerad Quornfile med svamphack (vegetariskt) Torsdag: Potatissoppa med purjolök och maj (+ ev. kasslerfräs) Fredag: Quesadillas fyllda med skinka, ost och salsasås (mums!) Lördag: Stekt lax med citronpeppar och kall sås Söndag: Bogstek med franska kryddor och vitlök  

Adventspaj

2018-12-07 09:20
Från Nadja
Förra året till första advent så gjorde jag denna goda paj med mandel och en mix av röda bär (jordgubb, hallon, lingon och blåbär). När jag bakar eller lagar mat så använder jag oftast helt vanliga produkter så som t.ex. socker och väljer att inte byta ut dem. Det innebär att ibland kan det bli lite för dyrt för oss Viktväktare att äta det. Men om jag planerar och vet om det, så brukar jag se till att min viktväktarbudget klarar av det. Jag skippade däremot att sockra bären för att minska lite på ”pointsen” och det gick bra ändå. Det blev en lite syrligare paj men god för det. Adventspaj, 6-10 portioner Pajdeg: 250 g mandelmassa, 4 dl vetemjöl, 200 g margarin 80 %(ev. laktosfritt) Fyllning: 400 g bär t.ex. hallon, blåbär eller björnbär, 1 1/2 msk potatismjöl, 1/2 msk vaniljsocker, ev. 3/4 dl socker Tillbehör: ev vaniljsås eller mjukrörd vaniljglass (laktosfri) Ugn: 200 grader Gör så här: Riv mandelmassan grovt och blanda samman den med mjölet. Tillsätt margarinet i bitar och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den ligga och vila i kylen i cirka 30 minuter. Tryck ut cirka 2/3 av degen i en låg pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Sätt en remsa aluminiumfolie runt om kanten. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i knappt 10 minuter. Ta bort folien. Låt eventuellt bären tina och häll bort vätskan. Blanda samman potatismjölet med vaniljsockret och strösockret. Blanda bären med sockerblandningen och fördela i pajskalet. Kavla ut resterande deg på lätt mjölat bakbord. Ta ut julgranar, stjärnor, hjärtan eller annat motiv med ett pepparkaksmått. Lägg dem ovanpå bären. Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter. Sikta lite florsocker över motiven strax innan pajen ska serveras. Bjud gärna pajen ljummen med vaniljsås eller mjuk rörd vaniljglass. Viktväktarna WW Flex Smartpoints: hela pajen har 154 i smartpointsvärde med sockret i fyllningen och 138 smartpoints utan, dela det med antalet bitar man skär upp pajen i. Lägg till points för glass eller vaniljsås. Tidigare Viktväktarprogram: Smartpoints: hela pajen har 153 i smartpointsvärde med sockret i fyllningen och 137 smartpoints utan, dela det med antalet bitar man skär upp pajen i. Lägg till points för glass eller vaniljsås.

Mangocurry couscous med kyckling och grönsaker

2018-12-04 08:30
Från Nadja
En riktigt god och snabblagad rätt som du absolut bör tillaga. Smartpointsberäknad.

Middagsmeny 49/2018

2018-12-02 09:45
Från Nadja
Första advent är här och jag hoppas ni njuter av den. Här får ni vår middagsmeny för hela nästa vecka. Ha nu en skön söndag! Måndag: Ostfylld kassler Tisdag: Indisk curry med quornfärs (vegetariskt) Onsdag: Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax Torsdag: Köttfärsbiffar i timjansås Fredag: Salsakyckling (Crock-Pot) Lördag: Helstekt fläskfilé med Chili-och vitlökspotatis Söndag: Kalops (Crock-Pot)

Provencalsk Helgskinka

2018-11-30 11:15
Från Nadja
En jättegod helgskinka med franska kryddor

Tips på 5 kakor att baka till advent (max 3 sp per kaka)

2018-11-27 10:42
Från Nadja
På söndag är det första advent och för att underlätta för oss Viktväktare så kommer här 5 tips på kakor som kostar max 3 flex smartpoint per kaka. Bara för att man är Viktväktare så betyder det inte att man inte kan ta en kaka. Det kan man visst om man håller sig till sin budget. Det stora problemet kan vara att endast ta en kaka och inte flera. Mitt tips är då att frysa in kakorna och plocka endast fram så många som behövs, låt dem inte stå framme och fresta dig. Önskar dig en trevlig första advent. Fler recept till årets julbak finner du under kategorin Julbak, se sidomenyn. Alla recepten ska beräknade efter Viktväktarnas räknesätt. Julens Kanelstjärnor (2 smartpoints per kaka) Pepparkakssnittar (3 smartpoints per kaka) Saffransskorpor (2-3 smartpoints per skorpa) Snöbollar (3 smartpoints per boll) Gafflade pepparkakor (3 smartpoints per styck)

Middagsmeny 48/2018

2018-11-25 08:50
Från Nadja
Om en vecka så är det första advent och jag ser fram emot det. Då får man plocka fram alla julstakar och stjärnor och mörkret känns inte lika jobbig längre. Under nästa vecka så kommer jag också dela med av lite baktips inför första advent till oss Viktväktare, så kika in och låt dig inspireras. Det finns mycket gott i denna veckas meny och jag vill tipsa er lite extra för lördagens fiskrätt – prova den om ni inte redan har gjort det, den är jättegod. Trevlig söndag! Klicka på bilden/rättens namn för att komma till fullständiga recept och Viktväktaruträkningen Måndag: Kabanoss- och äggpanneröra  Tisdag: Köttfärssås a la Viktväktarna Onsdag: Het vegetarisk böngryta  Torsdag: Citron-, Rosmarin. och chilikyckling Fredag: Filé i dragon och senapssås Lördag: Fisk- och paprikagratäng med ajvar Söndag: Bacontoppad kycklinggratäng

Formbröd med sesamfrö

2018-11-23 10:14
Från Nadja
Ibland är det så gott med ett enkelt vitt bröd. I helgen så bakade jag detta formbröd och smaksatte det med både svarta och vita sesamfrön. Jättegott! Och ni ska veta att det blir extra gott om ni rostar det. Ett tips är att baka ihop degen på kvällen och låta den kall jäsa i kylen under natten. Ta fram brödet på morgonen och låt det stå på diskbänken medan ugnen blir varm. Hembakat är bäst! Till 2 limpor formbröd behöver man: Deg: 50 g jäst, 5 dl vatten, 50 g smält smör eller margarin, 1 – 1 1/2 tsk salt, ca 12 dl vetemjöl Pensling/Garnering: uppvispat ägg (eller varmt vatten), sesamfrö Gör så här: Rör ut jästen i fingervarmt vatten. Smält fettet och häll det i degbunken. Tillsätt därefter mjöl och salt. Knåda ihop till en blank smidig deg. Låt degen jäsa på dragfri plats till sin dubbla storlek, cirka 30 minuter. Arbeta upp degen på bakbordet och baka ut den till 2 formbröd. Lägg bröden i väl smorda formar eller på plåt och låt dem jäsa ytterligare cirka 30 minuter. Jag strödde sesamfrö i formarna innan jag la degen, men det kan man hoppa över då de lossnar så lätt efter gräddningen. Sätt ugnen på 250 grader så att den hinner bli riktigt varm. Pensla och strö över sesamfrön och grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 25-30 minuter. Lossa bröden från formarna när de är färdiggräddade och låt limporna att svalna på galler under bakduk. Viktväktarna WW Flex Smartpoints: Varje formbröd har 46 smartpoints utan sesamfrö och med sesamfrö (räknat 3 msk för båda limporna) är det 48. Dela det med antalet skivor per limpa T.ex vid 12 skivor = 4 smartpoints per skiva med eller utan sesamfrö, vid 14 skivor blir det 3 sp. Tidigare Viktväktarprogram: Smartpoints: Varje formbröd har 47 smartpoints utan sesamfrö och med sesamfrö (räknat 3 msk för båda limporna) är det 49. Dela det med antalet skivor per limpa T.ex vid 12 skivor = 4 smartpoints per skiva med eller utan sesamfrö, vid 14 skivor blir det 3 sp respektive 3,5 sp

Fyllda pitabröd med kycklingkebab

2018-11-20 11:15
Från Nadja
Ibland så blir man sugen på snabbmat (kebab till exempel) och här kommer ett recept som är mycket magrare än den man köper ute. Jag har testat Kronfågelns kycklingkebab och finner att den helt okej. Här har jag fyllt ett pitabröd med kycklingkebab, isbergssallad, tomat, majs, gurka och salladslök. Till det så har jag gjort en yoghurtsås med pressad vitlök i. Välj Larsas 0% grekiska yoghurt eller mild naturell 0,5% lättyoghurt och då behöver du inte räkna det som Viktväktare. En riktig Kebab med pitabröd ligger runt 28-30 smartpoints, denna ger 7 smartpoints per pitabröd och är lika god för det. Och vill man ha lite röd Kebabsås så är mitt tips att välja Felix Milda Kebabsås, den är 1 smartpoints per matsked. Hoppas det smakar! Till 8 fyllda pitabröd behöver du: 1 förpackning Kycklingkebab, 8 pitabröd, isbergssallad, 1 dl majs, gurka, tomat, salladslök Yoghurtsås: 2 dl matlagningsyoghurt (välj gärna Larsas grekiskt yoghurt 0%), 2 klyftor vitlök, salt, peppar Gör så här: Gör yoghurtsåsen först: pressa vitlöken i yoghurten, salta och peppra efter eget tycke. Rör ihop och låt det stå och dra i kylskåp medan du förbereder de andra. Stek kycklingkebaben enligt anvisningarna på förpackningen. Hacka grönsakerna i mindre bitar så att det blir lättare att fylla pitabröden. Fyll pitabröden med grönsakerna och kebaben och sked över lite yoghurtsås. Njut! Viktväktarna WW Flex Smartpoints: 7 smartpoints per fylld pitabröd om man använder 0 % yoghurt Tidigare Viktväktarprogram: Smartpoints: 8 smartpoints per fylld pitabröd